Marketing automation

Is je potentiële klant klaar om over te gaan tot de duikvlucht? Je product aankopen of nood aan nog wat extra triggers? Met de marketing automation tool kan je perfect in de gaten houden waar je klant zich in de customer journey bevindt!

Waarom marketing automation?

Marketing automation is een tool of software om je marketingstrategie uit te spreiden. Deze technologie zorgt voor de automatisering van terugkerende taken. Het doel van deze software? Bestaande leads sneller en beter omzetten naar klanten. Je wil met andere woorden deze leads binden aan je bedrijf.

Leads kunnen potentiële klanten zijn. Een lead is een aanvraag voor informatie over jouw product of bedrijf. Het gaat om personen of bedrijven die research doen op jouw website en zich bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je opnemen. Na de eerste stap die zij hebben gezet is het aan de marketingstrateeg om van deze potentiële klanten, loyale klanten te maken. Hier komt marketing automation in beeld. Met die tool zie je in welke fase van de customer journey een klant zich bevindt. Maak daarom in een vroeg stadium contact met de leads.

De customer journey zijn de verschillende fases die de klant beleeft voor en na de aankoop van het product. Wat zien ze (see), wat denken ze (think) en wat doen ze (do)? Hoe beter je alle interacties met de onderneming begrijpt, hoe beter je kan inspelen op de wensen van je doelgroep. Al deze mogelijke leads glijden doorheen de lead generation funnel. Dat is een trechter die begint bij alle personen die jouw product of bedrijf leren kennen en uiteindelijk een echte klant worden. In die funnel worden alle fases en subfases van de customer journey doorlopen. Zo segmenteer je de verschillende leads in verschillende groepen zodat je weet wie je op welke manier moet aanspreken.

Heeft een klant bijvoorbeeld een kledingstuk opgezocht, in zijn winkelmandje geplaatst, maar niet afgerekend, dan zit hij in de ‘do-fase’. De marketing automation tool kan hierop inspelen door die klant een reminder te sturen van zijn activiteit. Schrijft de klant zich bijvoorbeeld in voor de nieuwsbrief of vraagt hij een whitepaper over jouw product of dienst, dan weet je dat de potentiële klant zich in de ‘think-fase’ bevindt. Je ontvangt dan de contactgegevens, waardoor je hen met een online mailing kan aanspreken en proberen te overtuigen tot het overgaan naar de ‘do-fase’. Al die zaken zijn triggers voor de marketing automation tool om over te gaan tot actie.

Marketing autowatte?!

Neem even contact op en wij nemen je graag stap voor stap mee doorheen de verschillende fases!

SEO? Da’s ons ding. Aanschouw hieronder een strategisch overzicht dat voor Google wonderen verricht. Magical, toch?

Handige tips & tricks om strategisch aan de slag te gaan? Ontdek meer op onze blogs!

website
4 gouden regels om je website te optimaliseren

De vier gouden regels waar je zeker rekening mee moet houden als je de doelstellingen op je website wilt optimaliseren? Die ontdek je hier.

Yeah, let’s read it!
SEO, een proces van lange adem!

‘Staan we volgende maand dan op nummer 1 in Google?’, een vaak gestelde vraag van klanten. Jammer genoeg niet want SEO is nu eenmaal proces van lange adem. In deze blog lichten we toe waarom het hard werken is en op welke manieren jij hier kan op inzetten binnen jouw organisatie! Spoiler alert: de aanhouder wint!

Yeah, let’s read it!

Realisaties