Customer Relationship Management
Potentiële klanten één voor één nabellen, oneindig veel e-mailadressen ingeven om een mailing uit te sturen, verschillende Excelfiles met klantgegevens… Klinkt dat bekend? Win tijd, bouw sterke klantenrelaties op én beheer ze centraal met een CRM-systeem.
WAT IS CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT?
Customer Relationship Management is een strategie om alle klantenrelaties en -interacties te beheren die je bedrijf heeft. Daarnaast omvat het ook alle stakeholders die betrokken zijn bij je bedrijf, zoals collega’s, en leveranciers. De focus? Je huidige klanten behouden en uiteindelijk meer verkoop stimuleren.
Wat zijn de belangrijkste doelen van CRM?
Wat is een CRM-systeem?
Een CRM-systeem is software of een online tool om contactgegevens te verzamelen, te bewaren en je verkoop op te volgen. Doordat alle gegevens op een centrale plek worden bewaart, verbeter je de productiviteit en de samenwerking binnen je sales- en marketingteam.
De gegevens van al je stakeholders verzamel je in een database die je gemakkelijk kan raadplegen wanneer je een online of offline mailing uitstuurt. Hierbij is het belangrijk dat je de gegevens regelmatig dubbelcheckt. Wonen die klanten nog wel op dat adres? Staat het juiste geslacht aangeduid? Niets is zo vervelend als een mail sturen naar ‘meneer’ Sofie. Je kan je contacten segmenteren aan de hand van hun interesses of positie in de customer journey. Zijn ze een lead of al een long-term bestaande klant? Daarnaast kan je de mailings ook automatiseren met je CRM-systeem. Zo win je tijd voor andere zaken.