SEO

Zoekwoordenanalyse

Wil je potentiële klanten aantrekken online? Dan zijn de juiste zoekwoorden in je websiteteksten een must. Via een zoekwoordenanalyse ontdek je welke termen je doelgroep ingeeft in de zoekmachine.

WAT IS EEN
ZOEKWOORDENANALYSE?

Een zoekwoordenanalyse is een cruciale stap in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het is het proces waarin je zoekwoorden verzamelt en onderzoekt die mensen in zoekmachines gebruiken om informatie te vinden over een bepaald onderwerp, product of dienst. Door een grondige zoekwoordenanalyse uit te voeren, krijg je inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep(en). Op basis daarvan kan je strategieën ontwikkelen om beter zichtbaar te zijn in de zoekmachineresultaten.

HOE VOER JE EEN ZOEKWOORDENANALYSE UIT?

Het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse omvat verschillende stappen. Ten eerste moet je je doelstellingen bepalen: Wil je meer verkeer naar je website trekken, de zichtbaarheid van je merk vergroten, conversies verhogen of specifieke producten of diensten promoten? Vervolgens identificeer je relevante onderwerpen voor je bedrijf, producten en diensten. Maak voor het vinden van zoekwoorden gebruik van online tools zoals Google Keyword Planner, SemRESH en Ubersuggest. Analyseer de je gevonden keywords op basis van zoekvolume en concurrentie.  De laatste stap is het implementeren van de zoekwoorden in je content. Monitor de prestaties en pas indien nodig je zoekwoordenanalyse aan.

LONG TAIL VS SHORT TAIL

Al gehoord van de termen long en short tail? Ten eerste zijn er de short tail zoekwoorden. Deze soort zoekwoorden zijn veel gebruikte en populaire keywords met veel concurrentie. Denk daarbij aan woorden zoals: fiets, auto, etc.

Met de long tail zoekwoorden verklein je de kans op concurrentie, aangezien deze zoekwoorden uit meer dan drie woorden bestaan. Long tail zoekwoorden zorgen voor meer conversies, je kan creatiever omgaan met content en je hebt een grotere kans om de bezoeker te overtuigen. Van het short tail woord ‘fiets’, maken we ‘rode damesfiets kopen’, dat fungeert als long tail keyword.

Zoekwoordenanalyse

IN 5 STAPPEN NAAR HET BESTE ZOEKWOORD VOOR JE PAGINA OF BLOG

1

IDENTIFICEER HET DOEL VAN JE PAGINA OF BLOG

Voordat je begint met het zoeken naar zoekwoorden, moet je het doel van je pagina of blogpost bepalen. Wil je informatie verstrekken, producten of diensten promoten? Als je dat doel duidelijk in beeld hebt, is het gemakkelijker om de juiste zoekwoorden te selecteren die aansluiten bij je content.

2

BRAINSTORM ZOEKWOORDIDEEËN

Brainstorm over relevante zoekwoorden die betrekking hebben op je pagina of blogpost. Denk aan verschillende variaties, synoniemen en gerelateerde termen die mensen zouden kunnen gebruiken bij het zoeken naar informatie over je onderwerp.

3

GEBRUIK TOOLS

Maak gebruik van online zoekwoordplanners- en tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of Ubersuggest om de zoekvolumes, concurrentie en gerelateerde zoektermen voor je brainstormideeën te analyseren. Focus op zoekwoorden die een mooi volume hebben en een laag tot gemiddeld concurrentieniveau.

4

ANALYSEER DE ZOEKINTENTIE

Selecteer zoekwoorden die overeenkomen met de intentie van je doelgroep en de aard van je content. Dit zal ervoor zorgen dat je pagina of blogpost relevant is voor de zoekers.

5

KIES HET BESTE ZOEKWOORD

Op basis van je analyse en begrip van de zoekintentie, kies je het zoekwoord dat het beste past bij het doel van je pagina of blogpost én met een goede balans tussen zoekvolume en concurrentie.

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERKONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ER SAMEN INVLIEGEN?

Met een sterke zoekwoordenanalyse leid je potentiële klanten naar je website!