facebook_pixel
kingfisher marketing
  1. Home
  2. /
  3. Content
  4. /
  5. Zoekwoordenanalyse

Zoekwoordenanalyse

zoekwoordenanalyse

Wat is een zoekwoordenanalyse?

Bij een zoekwoordenanalyse ga je relevante zoekwoorden verzamelen en analyseren. Het is een belangrijk onderdeel van je zoekwoordenstrategie. Alles begint bij onpage-optimalisatie. Dat slaat terug op de kenmerken van een webpagina die als doel hebben de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Als websitebeheerder wil je natuurlijk dat jouw website een plaatsje bovenaan inneemt in Google. Om na te gaan welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf, heb je voldoende informatie nodig. Vooraleer je start met je research is het belangrijk dat je eerst een aantal zaken op een rij zet:

• Waar zoekt je doelgroep op?
• Welke zoekwoorden worden met jouw bedrijf geassocieerd?
• Hoe omschrijven (toekomstige) klanten bepaalde vaktermen?

Long tail vs short tail

Al gehoord van de termen long en short tail? Ten eerste zijn er de short tail zoekwoorden. De short tail zoekwoorden zijn veel gebruikte en populaire zoekwoorden waardoor deze veel concurrentie kennen. Dit zijn woorden zoals: fietsen, auto, etc. Met de long tail zoekwoorden verklein je de kans op concurrentie, aangezien deze zoekwoorden uit meer dan 3 woorden bestaan. Het gebruik van long tail woorden zorgt ook voor meer conversies, je kan creatiever omgaan met content en je hebt een grotere kans om de bezoeker te overtuigen. Van het short tail woord “fiets”, maken we “rosé gekleurde damesfiets”, dat fungeert als long tail woord.

Hoe voer je deze analyse uit?

Wanneer je meer bezoekers wilt trekken naar je website is het van belang om te onderzoeken hoe jouw doelgroep naar content zoekt en wat hun intentie is. Je wilt tenslotte nieuwe klanten aantrekken met je website. De zoekmachine zorgt ervoor dat de klant in contact komt met de website van je bedrijf. Het succes van een zoekwoordenanalyse hangt niet af van hoe populair een term is. Het zijn de zoekwoorden die leiden tot conversies en leads en dus het verschil maken.

In 5 stappen naar het beste zoekwoord voor je pagina:

  1. Start met een offline zoekwoordenanalyse.
  2. Maak een lijst met verschillende zoekwoorden om zo de meest relevante eruit te halen.
  3. Controleer en check je zoektermen in Google en andere zoekmachines bijvoorbeeld Bing.
  4. Ga na welke zoekwoorden voor jou het belangrijkste zijn.
  5. Maak gebruik van gratis tools om je op weg te helpen naar populaire zoektermen bijvoorbeeld: Answer The Public.

Heb jij al relevante zoekwoorden verzameld en geanalyseerd voor jouw website?

SEO? Da’s ons ding. Aanschouw hieronder een strategisch overzicht dat voor Google wonderen verricht. Magical, toch?

Handige tips & tricks om strategisch aan de slag te gaan? Ontdek meer op onze blogs!

Boost jouw marketingstrategie met Instagram Reels

Met Instagram Reels kan je jouw product of dienst op een andere manier in de kijker zetten dat jouw bereik aanzienlijk kan vergroten. Het verspreiden van een korte en krachtige boodschap is hierbij een must.

Vlieg verder
B2B vs B2C
B2B en B2C, droog vs creatief?

Hoe communiceer je nu best naar je B2B of B2C klanten? Wat zijn de verschillen en wat zijn de gelijkenissen?

Vlieg verder

Realisaties