kingfisher marketing
  1. Home
  2. /
  3. Content
  4. /
  5. Zoekwoordenanalyse

Zoekwoordenanalyse

zoekwoordenanalyse

Wat is een zoekwoordenanalyse?

Bij een zoekwoordenanalyse ga je relevante zoekwoorden verzamelen en analyseren. Het is een belangrijk onderdeel van je zoekwoordenstrategie. Alles begint bij onpage-optimalisatie. Dat slaat terug op de kenmerken van een webpagina die als doel hebben de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Als websitebeheerder wil je natuurlijk dat jouw website een plaatsje bovenaan inneemt in Google. Om na te gaan welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf, heb je voldoende informatie nodig. Vooraleer je start met je research is het belangrijk dat je eerst een aantal zaken op een rij zet:

• Waar zoekt je doelgroep op?
• Welke zoekwoorden worden met jouw bedrijf geassocieerd?
• Hoe omschrijven (toekomstige) klanten bepaalde vaktermen?

Long tail vs short tail

Al gehoord van de termen long en short tail? Ten eerste zijn er de short tail zoekwoorden. De short tail zoekwoorden zijn veel gebruikte en populaire zoekwoorden waardoor deze veel concurrentie kennen. Dit zijn woorden zoals: fietsen, auto, etc. Met de long tail zoekwoorden verklein je de kans op concurrentie, aangezien deze zoekwoorden uit meer dan 3 woorden bestaan. Het gebruik van long tail woorden zorgt ook voor meer conversies, je kan creatiever omgaan met content en je hebt een grotere kans om de bezoeker te overtuigen. Van het short tail woord “fiets”, maken we “rosé gekleurde damesfiets”, dat fungeert als long tail woord.

Hoe voer je deze analyse uit?

Wanneer je meer bezoekers wilt trekken naar je website is het van belang om te onderzoeken hoe jouw doelgroep naar content zoekt en wat hun intentie is. Je wilt tenslotte nieuwe klanten aantrekken met je website. De zoekmachine zorgt ervoor dat de klant in contact komt met de website van je bedrijf. Het succes van een zoekwoordenanalyse hangt niet af van hoe populair een term is. Het zijn de zoekwoorden die leiden tot conversies en leads en dus het verschil maken.

In 5 stappen naar het beste zoekwoord voor je pagina:

  1. Start met een offline zoekwoordenanalyse.
  2. Maak een lijst met verschillende zoekwoorden om zo de meest relevante eruit te halen.
  3. Controleer en check je zoektermen in Google en andere zoekmachines bijvoorbeeld Bing.
  4. Ga na welke zoekwoorden voor jou het belangrijkste zijn.
  5. Maak gebruik van gratis tools om je op weg te helpen naar populaire zoektermen bijvoorbeeld: Answer The Public.

Heb jij al relevante zoekwoorden verzameld en geanalyseerd voor jouw website?

SEO? Da’s ons ding. Aanschouw hieronder een strategisch overzicht dat voor Google wonderen verricht. Magical, toch?

Handige tips & tricks om strategisch aan de slag te gaan? Ontdek meer op onze blogs!

Voordelen van Active Campaign als CRM-systeem
De voordelen van ActiveCampaign als CRM-systeem

Ken jij Active Campaign al? Het is een volledige marketing automation tool. Wij lijsten de voordelen van dit CRM-systeem voor je op!

Vlieg verder
Voordelen van HubSpot als CRM-systeem
De voordelen van HubSpot als CRM-systeem

Ken jij HubSpot al? Het is meer dan een CRM-systeem. Wij lijsten de voordelen voor je op!

Vlieg verder

Realisaties