Contentplan, contentmarketing, contentplanning … Weet je ook niet meer waar te beginnen? Laten we stap per stap gaan. In deze blog zoomen we in op een contentplan en vooral, de meerwaarde ervan!
Wat is dat nu, een contentplan?
Wat is dat nu juist, een contentplan? Een contentplan maakt deel uit van een groter plaatje, namelijk de contentstrategie. Bij de contentstrategie denk je strategisch na over hoe je contentmarketing gaat inzetten op de lange termijn. Je denkt hierbij na over het doel van je content (wil je meer conversies of eerder een hogere naambekendheid), welke online kanalen je inzet, wie de doelgroep is en wat de kernboodschap is. De contentstrategie is de rode draad van je contentmarketing en is een goede basis om te bepalen welke richting je uit wil.
Een contentplan daarentegen is specifieker van aard. Met de contentstrategie in je achterhoofd, denk je na over de uitwerking ervan op korte termijn. Je vertaalt de algemene contentstrategie in concrete actiepunten en denkt na over de praktische uitvoering ervan. Je beslist welke middelen er ingezet worden, via welke kanalen er verspreid wordt, werkt content uit … Wanneer de content wordt ingepland op een tijdlijn, spreken we van een contentplanning.
6 redenen waarom een contentplan een must is
- Een contentplan zorgt voor meer consistentie. Al je content is gebaseerd op dezelfde contentstrategie en deelt eenzelfde boodschap mee.
- Meer overzicht over je content als bedrijf.
- Je bent steeds bewust waardevolle content aan het delen.
- Een contentplan zorgt ervoor dat je de juiste content op de juiste momenten via de juiste kanalen deelt.
- Een goed contentplan zorgt voor meer bezoekers. Onderbouwde en bijgevolg relevante content krijgt een hogere score en levert betere zoekmachineresultaten op.
- Een doordacht contentplan maakt je dienst of product geloofwaardiger.
Tips & tricks
“Hoe start ik nu met zo een geweldig contentplan?” hoor ik je al denken. Wel, hier volgen enkele tips & tricks over het opstellen van een contentplan. Ten eerste is het belangrijk ook ruimte te laten in je contentplan voor spontane, ad hoc posts. Op die manier behoud je authenticiteit en spontaniteit. Ook is het belangrijk je niet vast te pinnen op één medium, maar alle media voldoende aandacht te geven. Wanneer enkel Instagram in orde is, maar al je andere kanalen niet ben je nog steeds geen waardevolle content aan het delen voor je hele doelgroep. Bovendien pas je best je content aan naargelang die verschillende kanalen. Je post niet hetzelfde op alle kanalen, maar stemt deze af op de doelgroep van het kanaal. Zo is LinkedIn bijvoorbeeld meer geschikt voor professionele content van je bedrijf en is er op Instagram meer ruimte om de mensen achter je bedrijf te laten zien.
In 7 stappen naar een contentplan
Met voorgaande tips & tricks in het achterhoofd, kan je nu zelf een contentplan opstellen aan de hand van volgende stappen:
- Bepaal je contentstrategie
- Stel doelen. Wil je bijvoorbeeld meer conversies genereren of eerder je naamsbekendheid vergroten?
- Bepaal je doelgroep. Wie zijn mijn klanten? Wat zijn hun kenmerken, noden, doelen? Welke weg leggen ze af tot bij mij?
- Denk na over welke content je plaatst. Welke thema’s komen aan bod? Wat is de tone of voice? Wat post ik op welk kanaal? Binnenkort kan je onze gratis contentplanner voor 2023 downloaden!
- Plan je content in. Dit vormt de contentplanning binnen je contentstrategie.
- Uitvoeren! Ga aan de slag.
- Analyseren. Meten is weten! Ook dit is een belangrijk element dat vaak vergeten wordt. Plan dus zeker een analysemoment in.
Zit je nog steeds met je handen in het haar na het lezen van deze blog en ben je niet zeker waar te beginnen? Kingfisher marketing staat te fladderen om je te helpen!