02/09/2020

Olivier

Zo maak je je verkoopproces overzichtelijk en efficiënter

Natuurlijk is voor jou, als ondernemer, de eerste prioriteit meer verkopen. Of je nu zelf de verkopen doet of je hebt een heel salesteam achter je, één ding is zeker: je moet ervoor zorgen dat er van elke verkoopsopportuniteit gebruik gemaakt wordt. Zo ook met bezoekers op je website die actief interesse tonen in jouw product of dienst. Maar hoe maak je nu je verkoopproces overzichtelijk én efficiënter?

Kopzorgen voor verkopers

Komen de volgende situaties je bekend voor?

  • Mijn klantencontacten staan verspreid over Outlook, contactenlijst in mijn GSM, schriftje, Excel-file, etc.
  • Als een potentiële klant mij belt, schrijf ik zijn gegevens op iets wat op dat moment voor mij ligt.
  • Mijn agenda barst uit zijn voegen doordat ik er alles in noteer (bezoeken, administratie, opvolgingen).
  • Het gebeurt dat ik afspraken vergeet op te volgen.
  • Ik weet dat een lead of klant geïnteresseerd is in mijn product/service, maar daar stopt het ook.
  • Ik ga niet proactief prospecteren, maar wacht af tot ze mij contacteren.
  • Communicatie en administratie probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen.

En zou je graag evolueren naar de volgende situaties?

  • Ik word op de hoogte gehouden als er nieuwe opportuniteiten zich voordoen.
  • Ik zie op een overzichtelijke manier in welke fase van het verkoopproces mijn potentiële klanten zitten.
  • Ik krijg automatisch door wat ik moet doen: opvolging, opsturen offerte, te contacteren leads, etc.
  • Ik kan zien of mijn salesteam alle deals goed opvolgt
  • Ik kan zien waar mogelijke opportuniteiten dreigen verloren te gaan.
  • Ik krijg alleen de leads te zien die voor mij belangrijk zijn.
  • Administratieve taken worden gereduceerd tot een minimum zodat ik mij kan focussen op verkoop.
  • Alle informatie over een contact wordt centraal bijgehouden zodat iedereen op de hoogte is.
  • Ik kan snel en eenvoudig rapporten maken.

Het verkoopproces, op maat van jouw bedrijf

De basis van bovenstaande wensen is dat je jouw verkoopproces op een overzichtelijke en vlotte manier kan zien en ermee kan werken. Daarvoor moet je eerst je verkoopproces in kaart brengen. Dat is nu de kracht van bepaalde CRM-systemen. Je bepaalt zelf welke stappen er in jouw verkoopproces zitten. Met andere woorden, welke stappen moeten we ondernemen om een geïnteresseerd persoon te converteren naar een klant. Enkele voorbeelden van stappen zijn:

  • Contactformulier wordt ingevuld of er wordt een brochure gedownload.
  • Je neemt contact op met een lead.
  • Je maakt een offerte op.
  • Opvolging van de offerte.
  • Bestelling wordt genoteerd.
  • After sales.

Eénmaal je verkoopproces in kaart is gebracht, roepen we luid:

Het CRM-systeem zorgt ervoor dat alle “deals” in de verschillende stappen worden weergegeven. Zo kan je perfect zien welke deals er in elke stap van je verkoopproces zitten. Onderstaand een voorbeeld van een sales pipeline in een CRM:

Overzichtelijke manier om je verkoop efficiënter te maken

Automatisering all the way!

Ook hier kan geautomatiseerd worden! Zo kan een deal automatisch van “To Contact” naar “In Contact with” verschoven worden als er een bepaalde handeling wordt uitgevoerd. De verkoper kan bijvoorbeeld de taak krijgen om een contactpersoon op te bellen. Je kan het zo gek niet bedenken of het kan geautomatiseerd worden.

Perfecte combinatie met e-mailmarketing

De kracht van een goed CRM-systeem is dat zowel de marketing- als de salesprocessen perfect kunnen gecombineerd worden met elkaar. Bijvoorbeeld: als iemand in een e-mail klikt, dan wordt die persoon automatisch in de salespipeline gestoken. Lees zeker deze blog over automatisering waarin we voor jou een praktisch voorbeeld hebben uitgewerkt. Je zal zien dat het een gouden combinatie is!

Manier van werken helemaal omgooien?

We horen je al denken: “Moet ik nu mijn manier van werken helemaal omgooien?”
Neen hoor, geen zorgen. Doordat je je verkoopproces in kaart brengt, ga je zelfs efficiënter werken. Daarnaast heb je veel minder kopzorgen en nog maar enkele manuele handelingen nodig om elke opportuniteit met beide handen te grijpen. En zo zorg je voor meer verkopen.

Database beheer is een belangrijk onderdeel van een CRM tool. Andere belangrijke pijlers zijn:

Twijfel je nog over het nut van een CRM-systeem, lees dan onze blog “6 vooroordelen ontkracht over een CRM-systeem”. Denk je nu: “een CRM-systeem dat wil ik!”

Ons op de voet volgen? Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft: FacebookInstagram of LinkedIn.