Google voegt constant andere factoren toe aan het algoritme en leert de kwaliteit van websites op een menselijke manier beoordelen. Daardoor raakt SEO steeds meer verweven met andere marketingtactieken. Een van die tactieken is social listening. Tot voor kort werd social listening voornamelijk gebruikt voor social media marketing.
Social listening, say what?
Social listening betekent het monitoren van online conversaties. Denk aan berichten op Facebook, LinkedIn, Instagram, … Je gaat ‘luisteren’ naar wat er gezegd wordt op social media. Natuurlijk ga je niet zelf ‘luisteren’. Er bestaan verschillende tools (Sprout Social, Mention, …) die dat voor jou doen. Ze crawlen het web, nieuwssites, blogs, forums en sociale media om de vermelding van bepaalde keywords te vinden. Er bestaan zes manieren waarop social listening jouw SEO helpt optimaliseren:
1. Link it
Linkbuilding is en blijft nog steeds de corebusiness van elke SEO-strategie. Maar heb je er al aan gedacht om bestaande merkvermeldingen om te zetten in links?
Als jouw bedrijf en product al een tijdje op de markt actief zijn, vergaarde het zeker en vast al populariteit. Dat betekent dat er sowieso vermeldingen van jouw merk te vinden zijn op blogs, forums, nieuwssites en andere webpagina’s. Die linken uiteraard niet allemaal automatisch naar jouw website en dan komt social listening van pas. De social listening tool gaat op zoek naar die ongelinkte keywords. Je kan dan vragen aan de schrijver van de content om een link toe te voegen naar jouw website! Niet gevraagd is trouwens altijd mis.
2. Controleer
Naast websites die nog niet naar jouw merk linken, bestaan er ook pagina’s die dat wel doen doormiddel van backlinks. Zijn die backlinks afkomstig zijn van betrouwbare en kwalitatieve websites? Best even checken! Is dat niet het geval, dan kan dat schadelijk zijn voor de ranking van jouw merk op Google.
De meeste social listening tools bieden de mogelijkheid om de URL van jouw website in te geven. Zo ga je snel en efficiënt op zoek naar links op andere pagina’s.
3. Team up met bloggers
Hoewel bloggen je niet onmiddellijk een boost geeft in de ranking op Google, is het wel een goede en simpele manier om de reputatie van jouw website op te bouwen. Dit kan op twee manieren:
Enerzijds zijn er blogs die hoog scoren in de ranking (lees: eerste pagina met zoekresultaten), maar waarop het moeilijk is om een vermelding te krijgen. Je kan natuurlijk altijd proberen om de blogger in kwestie over jouw merk te laten schrijven.
Anderzijds zijn er blogs die pas op de tweede of derde pagina van Google tevoorschijn komen, maar misschien wel een relevanter en loyaler publiek hebben. Die bloggers publiceren daarom sneller jouw artikel.
Ook hierbij is social listening de ideale tool want het vist uit welke blogs praten over jouw topic en welke influencers zich in jouw industrie bevinden.
4. Ontwijk een socialmediacrisis
“Slecht nieuws creëert buzz”
Dat klopte ook, tot Google er een stokje voor stak. Google paste het algoritme aan zodat merken met een slechte user experience lager in de ranking verschijnen. Expres je klanten kwellen voor meer tamtam is dus geen optie meer, maar soms is een social crisis gewoon niet te vermijden. Ook bij bedrijven met de beste intenties loopt het wel eens mis. Houd daarom de reputatie van jouw merk in het oog. Social listening tools helpen je analyseren wanneer het mis dreigt te gaan. Handig, want als het probleem nog niet groot genoeg is, dan merkt het algoritme van Google het niet op.
5. Creëer positieve buzz
Hoewel linkbuilding nog steeds fundamenteel is voor SEO, zwakte het de afgelopen jaren steeds meer af. Zo gaat het tegenwoordig meer over populariteit, viraal gaan en gehoord worden in de verschillende uithoeken van de wereld. Dat betekent dat het belangrijk is dat mensen online praten over jouw product en je merk zo vaak mogelijk delen. Social listening spoort die vermeldingen op. Weten wanneer, waar en in relatie tot wat jouw merknaam verschijnt, geeft je ongetwijfeld een beter idee over hoe je kan groeien.
6. Word wijzer van de concurrentie
Houd in het oog waar de concurrentie mee bezig is. Dat helpt je eigen marketing- en SEO-strategie te optimaliseren. Zo is het interessant om te weten welke pagina’s er linken naar hun product, welke blogs hen vermelden en met welke influencers zij samenwerken. Social listening zit boordevol mogelijkheden. Zeker in tijden van steeds veranderende technologieën die stap voor stap digitale marketing veranderen.