TikToks en Reels zijn immens populair. De korte video’s zijn ludiek, informatief én zorgen voor een boost in je social media bereik. Wil jij aan de slag met deze videotools maar weet je niet waar te beginnen? Wij delen 6 tips om meer resultaat met TikTok en Reels te behalen.
Videocontent is en blijft een must op social media. Het algoritme van kanalen als Facebook en Instagram geeft zelfs de voorkeur aan video. Je post of update zal meer getoond worden. Wil je meer resultaat behalen met TikTok en Reels? Zo pak je dat aan.
Kort en bondig
De gouden regel als het gaat om videocreatie? Keep it short & sweet. Video’s van minder dan 15 seconden zijn het populairst. Dat geldt ook voor de caption op TikTok. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, geeft TikTok je een maximale lengte van 300 tekens voor bijschriften. Met zo’n kleine hoeveelheid ruimte moet elk woord tellen en moeten de hashtags gekozen worden.
Keep it native
Focus op native video. Dat betekent dat je de video in het sociale netwerk zelf (maakt en) uploadt. Maak je een toffe TikTok? Plaats deze dan enkel en alleen op TikTok. Op Instagram zie je vaak TikTok-video’s verschijnen als Reel, maar dat doe je dus beter niet. Instagram geeft de voorkeur aan Reels die rechtstreeks in de Reels-editor gemaakt zijn.
Spring snel op de kar
Zie je een TikTok regelmatig terugkomen in je feed? Of gebruiken veel creators een bepaald muziekje in hun Reels? Volg die trends en maak er je eigen versie van. Zorg er wel voor dat de video past bij de waarden en visie van je organisatie. Elke trend klakkeloos overnemen, is een no-go. Hou het authentiek.
Entertainment is key
Volgens het van Instagram creators-account zijn het echte mensen die door de Reels gaan en de beste uitlichten op de ‘For you’-pagina. Bovendien rangschikt het algoritme Instagram Reels op basis van hun amusementswaarde. Houd video’s dus kort en krachtig en vooral ook leuk. Informatieve video’s zijn top, maar zorg voor een luchtige insteek.
Hashtagonderzoek
De juiste hashtags zijn cruciaal als je TikToks of Reels plaatst. Een algemene hashtag als ‘#foryou’ gaat niet werken. Voer daarom een hashtagonderzoek uit. Hoe pak je dat aan?
Voor TikTok
Ga naar het tabblad ‘ontdekken’ en je vindt de meest populaire hashtags. Kijk uit naar een vuurpictogram naast een hashtag. Dat betekent dat het trending is en veel tractie krijgt.
Voor Instagram
Navigeer naar het vergrootglas en zoek hashtags op die bij jouw content passen in de zoekbalk. Je kan in een oogopslag zien hoeveel berichten er geplaatst worden met de hashtag. Denk eraan: voeg alleen een hashtag toe aan je onderschrift als die aansluit bij je inhoud.
Ga in dialoog
Interactie is een belangrijke pijler in het algoritme van TikTok en Instagram Reels. Ga dus in dialoog met je volgers in de reacties onder de video. Stel een vraag, like comments, … kortom voed de conversatie en maak er zelf deel van uit.
Nood aan inspiratie? Neem een kijkje op ons TikTok-account of bekijk de Reels die wij al plaatsten.