facebook_pixel

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

Rekruteren op social media: do’s & don’ts

Rekruteren op social media zit in de lift. De zoektocht naar nieuw talent gebeurt niet meer alleen via het interimkantoor. LinkedIn is nog steeds het meest bekende rekruteringsplatform. Maar ook Instagram en Facebook winnen aan populariteit. Hoe pak je dat best aan? En wat moet je vermijden? We nemen je mee in de wondere wereld van social media recruiting.

Rekruteren op social media gebeurt door veel bedrijven. Dankzij de sociale kanalen trek je nieuwe medewerkers aan. Wist je dat 79% van de mensen social media gebruikt in hun zoektocht naar werk? Social media is dus een handige tool om lege vacatures in te vullen. Zo pak je dat aan:

Do's

1. Vacature tools

Wanneer het gaat over rekruteren op social media is LinkedIn jouw place to be. Het medium heeft voor rekrutering een speciaal HR-platform waar je jouw vacature gratis op kan plaatsen. Ook Facebook introduceerde enkele jaren geleden ‘Facebook Jobs’, een gelijkaardige tool als het HR-platform van LinkedIn. Voeg je vacatures dus zeker toe aan die tools.

2. Testen, testen, testen

Met de overload aan informatie die er ter beschikking is, moet je natuurlijk opvallen om mensen aan te werven. Welke headlines, afbeeldingen, call-to-actions,… leveren de beste resultaten? Dat kan je alleen maar weten door te testen. Voer A/B-testen uit om te onderzoeken welke versies van je advertenties de meeste resultaten opleveren.

3. Consistentie

‘Consistency is key’, zegt het spreekwoord. Door consistent te zijn in je branding en design, druk je een krachtige stempel op je verhaal. Consistentie schept vertrouwen en geloofwaardigheid. Bovendien maak je jouw communicatie zo herkenbaar en blijf je langer het hoofd van de sollicitanten hangen.

4. Juiste hashtags

Om te rekruteren op social media gebruik je best hashtags. Welke hashtags zijn populair in jouw sector? Op welke hashtags wil jij gevonden worden? Analyseer het hashtaggebruik en kiest de beste voor jouw vacature.
Tip: gebruik een vaste hashtag rond je rekruteringscommunicatie. Zo spreek je je doelpubliek gericht aan. Potentiële sollicitanten zullen de hashtags op termijn vanzelf linken aan jouw bedrijf.

rekruteren op social media / hashtags

Don'ts

1. Te veel tekst

Als je visuals bij je tekst gebruikt, blijft een tekst langer in het hoofd van de consument hangen. Van de informatie die mensen te horen krijgen, blijft 10 procent in het geheugen hangen. Gebruik je een afbeelding bij de tekst dan weet maar liefst 65% van de mensen na drie dagen. Je weet dus wat je te doen staat!

2. Adverteren in het wilde weg

Advertenties gebruiken om te rekruteren op social media is een goed idee. Maar dat werkt alleen als je adverteert naar de juiste personen. Het gaat erom dat je de juiste boodschap verspreidt op het juiste moment naar de juiste doelgroep. Via LinkedIn en Facebook kan je héél gericht targetten op profielen die in jouw vacature passen.

rekruteren op social media

3. Omslachtige landingspagina’s

Wanneer een kandidaat op jouw advertentie of sociale media post klikt, wil hij meteen kunnen solliciteren. Zorg ervoor dat de landingspagina heel duidelijk opgebouwd is. Kies een heldere titel, blijf to-the-point en zet het sollicitatieformulier in de kijker. Als je bezoeker eerst nog drie keer moet doorklikken vooraleer hij kan solliciteren, haakt hij af.