Even een stapje terug. Wie van jullie kent echt jullie klant? En “echt kennen” is meer dan gewoon “iemand die iets van mij koopt”. Weet jij hoe je klant denkt, waarom je klant iets koopt of juist niet en waar je klant zijn informatie zoekt? In een eerdere blog over strategische marketing, staat het volgende voorbeeld:
Laten we ons in de schoenen van een fietsenproducent plaatsen. Wie is de klant van een fietsenproducent? “Alle fietsers… duh”! Ok, maar heeft elke fietser dezelfde motivaties, noden, behoeften, interesses, manieren om informatie te zoeken? Een mountainbiker ga je niet bereiken door te communiceren over een stadsfiets. Laat staan ouders die een fiets voor hun kind willen kopen.
Om ervoor te zorgen dat je voor elk product of dienst de juiste mensen aanspreekt, ontwikkel je buyer persona’s. Een persona is een fictieve voorstelling van je specifieke doelgroep. Op die manier kan jij je goed inleven in je doelgroep. Want je geeft de beoogde klant effectief een naam, gezicht en gevoelens.
De meeste bedrijven hebben meerdere doelgroepen voor hun producten of diensten. Daarom kan je ook meerdere persona’s (of personae voor de puristen) hebben. Maar hou het beperkt, anders weet je op den duur niet meer naar wie je je moet richten.
Als je bovenstaande inzichten in een persona definieert, dan wordt het al een pak gemakkelijker om je boodschap, je tone of voice, de juiste afbeeldingen en je communicatiekanalen te kiezen.
Dus als je binnenkort een nieuwe communicatiecampagne opstart, denk dan eerst aan je persona…of vlieg gewoon eens binnen bij ons! ;)