De grote namen in de marketingwereld staan bekend om hun unieke benadering van potentiële klanten. Net daardoor zijn zij zo groot geworden. En wij kunnen daar (nog) steeds van leren, lees snel verder welke marketinglessen we daaruit kunnen halen!
Persoonlijke aanpak
Achter elk merk schuilt een uniek idee en streeft men naar een bepaalde beleving ervan. Een persoonlijke aanpak wil zeggen dat je het merk laat evolueren door input van de klant. Want een klant koopt jouw product aan omdat hij of zij zich hiermee identificeert. Zorg er dus voor dat je een herkenbare merkvisie hebt, zo bereik je de meest ideale en loyale consumenten! Hoe doe je dat juist?
We lijsten hieronder 3 voorbeelden voor je op van merken met een persoonlijke aanpak :
Harley Davidson
‘All for freedom and freedom for all.’
Een Harley koop je om de beleving, om onderdeel te zijn van een groep. De Harley Davidson motorrijders herkennen we aan de looks, de lederen kledij en de tatoeages. Met een Harley rijden staat gelijk aan vrijheid. Een tijdloze drang naar avontuur. Op die manier maakt het merk zich eigen aan de klanten.
Nike
‘Just do it!’
Nike vindt dat elke atleet, of die nu talent heeft of niet, in staat is om zijn of haar doel te bereiken. Je best doen is er alles aan doen om de meest volmaakte versie van jezelf te worden. Het merk inspireert atleten en amateurs over de hele wereld door een product aan te bieden dat beschikbaar is voor beide doelgroepen.
Starbucks
‘Wat is jouw voornaam?’
Starbucks pakt uit met een van de meest voorname voorwaarden in de verkoop: vriendelijkheid. Daarnaast is het eigen aan hen om je naam te vragen bij elke bestelling zodat jouw beker persoonlijk is. Er zit ook een ludiek kantje aan de campagne, vaak is de naam verkeerd gespeld en dat om deze reden:
https://www.youtube.com/watch?v=hPbrlNsMTg4
Klanten posten dit dikwijls op sociale media, dus Starbucks verkrijgt free publicity. Al heeft het bedrijf zelf nooit bevestigd dat ze dit met opzet doen.
Merkactivatie
Merkactivatie betekent je merk of product rechtstreeks naar je doelgroep toe brengen, op een creatieve, liefst interactieve manier. Of dit nu een groots evenement is of een intieme campagne, het is een zeer effectieve tactiek. Waarom? Je vergroot hiermee je bereik en je creëert ambassadeurs voor jouw brand.
Red Bull en Amstel handteren elk een originele methode om hun doelgroep direct aan te spreken.
Red Bull
Red Bull doet heel vaak aan sampling. Dat is het uitdelen van producten op publieke plaatsen om zo hun doelgroep ermee kennis te laten maken. Maar een nog belangrijker aspect, waar Red Bull voor gekend is, zijn hun evenementen van extreme en bijzondere sporten. Zo kan je dit jaar meedoen aan de Paper Wings contest: vouw een papieren vliegtuigje en zorg ervoor dat het zo ver mogelijk komt of het langst in de lucht blijft hangen!
Amstel
Amstel organiseert de Amstelgoldrace, een alom bekend evenement, dat plaatsvindt in Nederlands Limburg. Elk jaar, de dag voor de profkoers van start gaat, rijden amateurs dezelfde tocht en bij de finish beloont Amstel hen met een koud pintje.
Positioneringsstrategie
Je kiest hier bewust voor een marktpositie door bepaalde eigenschappen of kenmerken aan jouw merk te koppelen. Hierdoor verkrijg je differentiatie ten opzichte van andere merken, waardoor je instant de juiste keuze maakt.
Snurk
‘Le Clochard’ is hét handelsmerk van Snurk Amsterdam.
Dankzij dit dekbedovertrek heeft Snurk zich sterk gepositioneerd binnen de doelgroep. Het merk is gestart met een campagne om aandacht te vragen voor het probleem van dakloze jongeren. Hiervoor ontwikkelde de oprichter een dekbed met een levensechte print van kartonnen dozen. Vervolgens ging hij met het dekbed slapen onder een brug. Het was een schot in de roos wat betreft publiciteit.
Sindsdien ontwikkelt Snurk beddengoed met een verhaal. Geen saaie prints meer, maar een product dat zich onderscheidt van de rest in de markt. Het hele verhaal achter ‘Le Clochard’ kan je hier terugvinden!
Starbucks
Voor Starbucks is positioneren gelijk aan het creëren van ‘een 3e vaste plek’:
- =thuis.
- =werk.
- =Starbucks.
Starbucks streeft ernaar om de derde, meest belangrijke plek in jouw leven te zijn, naast het werk en je thuis. Er is gratis wifi in alle vestigingen, er zijn comfortabele stoelen voorzien en je mag zo lang blijven zitten als je wil. Daarbovenop schikt Starbucks dit alles ook naar de cultuur van de vestiging. Een Starbucks in Brussel voldoet dus aan andere voorwaarden dan een vestiging in Bangkok.
Succesvolle contentmarketing
Contentmarketing is een manier om op een relevante wijze een helpende hand te bieden zonder direct je product of dienst aan te prijzen. Verleid je prospecten met tips, achtergrondartikels of blogs. Je wil de potentiële klant helpen en andersom. Contentmarketing is niet meer weg te denken in marketingstrategieën. Hieronder vind je enkele bijzondere voorbeelden terug:
Coca-cola
Naast de memorabele kerstcampagnes van Coca-Cola lanceerde het ook een succesvolle flessencampagne. ‘Share a coke with…’, een campagne waarbij er namen en boodschappen op de flessen stonden. Dit valt net zo goed onder persoonlijke aanpak, maar het is vooral een goede contentstrategie.
Potentiële klanten zochten hun naam en deelden dit op social media waardoor er free publicity ontstond.
Bol.com
In 2016 ging er een filmpje over een ontgroeningsritueel van een studentenvereniging viraal. Wat men niet wist was dat Bol.com erachter zat. In het filmpje liepen enkele studenten naakt rond, met één enkel boek om hun lichaam te bedekken. Achteraf bleek dat dit ging om een campagne voor tweedehands boeken van Bol.com. Het resultaat? Meer dan een half miljoen views op Dumpert voor het originele filmpje.
Coolblue
Elke maand lanceert Coolblue een pakketpret-inzending op facebook. Zo creëren klanten content door filmpjes te delen over het ‘unpacken’ van hun eigen bestelling. Dé meesterzet was het filmpje van de overname van het bedrijf door Sinterklaas. Ook van toepassing onder de pijler ‘Inspelen op de actua’.
Dit filmpje werd meer dan 2,7 miljoen keer bekeken op Facebook.
Bovenstaande voorbeelden tonen aan dat het belangrijk is om in te spelen op online marketing. Vergeet echter offline marketing niet op te nemen om je strategie te vervolledigen.
Inhakers
Actuele thema’s werken vaak goed. Iedereen begrijpt de boodschap, het is gemakkelijk om klanten mee te nemen in je verhaal en je laat een statement achter. En het blijft hangen.
Bol.com
Bol.com, de winkel wanneer het jou uitkomt. Een actuele reclame campagne met als hoofdboodschap: ‘je producten aankopen en laten leveren wanneer het voor jou past’. Maar achterliggend geeft dit filmpje ook de boodschap dat je mag zijn wie je bent. Niemand hoeft nog raar op te kijken van een papa in een prinsessenkleed. De genderneutraliteit die het daarmee aanhaalt is een thema dat alomtegenwoordig is. Bol.com probeert hierdoor het ‘in hokjes denken’ te laten voor wat het is en mee te gaan met de tijd. Het is niet voor niets ‘de winkel van ons allemaal’.
HEMA
Met het ‘HEMA huwelijk’ speelde HEMA in op de Amsterdam Pride. In Nederland en ook in ons land is het al een hele tijd mogelijk om te trouwen met iemand van hetzelfde geslacht, maar in enkele Oost-Europese landen is dat nog een groot taboe. Daarom organiseerde HEMA voor 3 koppels uit die landen een onvergetelijke huwelijksdag.
Het filmpje is viraal gegaan omdat het een heel belangrijk thema is binnen onze samenleving.
Waarden en idealen/ storytelling
Net zoals actuele campagnes, waarbij je je waarden en normen naar voren schuift, is het onontbeerlijk dat je dit doortrekt in het hele verhaal van jouw bedrijf. Potentiële klanten kiezen nu meer dan ooit voor een merk dat bij hun eigen waarden past.
Tony Chocolonely
Een voorbeeld van een merk dat gebruik maakt van emotionele communicatie:
‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’
Hun chocoladereep is in ongelijke stukken verdeeld, hiermee verwijst het bedrijf naar de ongelijkheid in de wereld. Dat is ook de rode draad doorheen hun storytelling. Met deze aanpak kaart Tony Chocolonely de problematiek rond slavernij aan.
Lego
Mensen zijn nieuwsgierig van aard en weten graag meer over wat er schuilgaat achter je bedrijf en het ontstaan ervan. Lego is hiervan een goed toonbeeld. Zij hebben een tof corporate verhaal gelanceerd met een animatiefilmpje over het vroeger en nu. Hierin legt Lego uit hoe het bedrijf is ontstaan, waarom Lego ‘Lego’ heet en welke evolutie het bedrijf heeft doorgemaakt.
Het resultaat is een knap filmpje met een prachtige boodschap.