facebook_pixel

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

Jouw marketing- en salesactiviteiten zoveel mogelijk automatiseren, omdat …

Automatisering zorgt ervoor dat je snel & kostenefficiënt nieuwe zakelijke leads herkent, je alle contacten centraal kan bijhouden, je een relevante boodschap stuurt naar je leads en jouw hele verkoopproces overzichtelijk in kaart is gebracht. Kort samengevat, bye bye manuele handelingen! Lees hieronder hoe je automatisering voor jou kan laten werken en welke voordelen je eruit kan halen!

Wat is automatisering?

Een automatisering is een reeks gebeurtenissen die je opzet om je bedrijfsprocessen te helpen uitvoeren. Je kan automatisering vergelijken met een lopende band in een fabriek. Aan een lopende band kan je zoveel werkplekken toevoegen als je zelf wil. Op die verschillende werkplekken vinden gebeurtenissen of acties plaats.

Wanneer je een automatisering activeert, zet je in wezen de stations aan en activeer je de lopende band die contacten van actie naar actie (station naar station) verplaatst totdat ze het einde van de reeks bereiken. Een actieve automatisering draait continu totdat je die inactief maakt of verwijdert.

Enkele concrete voorbeelden van automatisering

Marketingdoeleinden

  • Extra mail(s) versturen n.a.v. een ingevuld contactformulier
  • Aanvullen van contactgegevens zoals land, taal, status van contactpersoon, etc.
  • Invullen van belangrijke velden zoals “Interesse in producten”.
    Dat kan je doen op basis van geklikte links of bezochte webpagina’s, etc.
  • Extra informatie opslaan of nieuwe mails versturen o.b.v. de links die de ontvanger in de e-mail heeft aangeklikt
  • Reminder mails uitsturen als ze een bepaalde mail niet hebben geopend

Wij passen dat ook toe! Zo hebben wij bijvoorbeeld een e-mailcampagne lopen waarbij we met verschillende e-mails onze contacten vragen om bepaalde acties te ondernemen. Vroeger waren dat 21 manuele handelingen. Dankzij automatisering hebben we de manuele taken kunnen herleiden tot slechts 2!

Sales doeleinden

  • Contacten die geïnteresseerd zijn, automatisch naar je vertegenwoordiger sturen
  • Automatiseren van taken zoals offertes maken, afspraken maken, opvolgen, etc.

De voordelen van automatisering

Automatisering brengt veel voordelen met zich mee:

  • Heel wat minder manuele handelingen
  • Tijdswinst omdat je niet alles manueel moet doen
  • Veel minder kopzorgen omdat het systeem voor jou nadenkt!
  • 24/7 actief. Ongeacht of je in meeting zit of slaapt, door automatisering blijft alles vlot lopen.

Voor zowel je marketing- als salesondersteuning!

Zoals we al aanhaalden, kan automatisering zowel voor marketing als sales ingezet worden. Niet elk systeem combineert beide, maar wanneer ze het wel doen is dat een enorme meerwaarde! Concreet voorbeeldje van wat we bedoelen? M staat voor ‘marketing’ en S staat voor ‘sales’.

  • M: een geïnteresseerde website bezoeker vult een registratieformulier in.
  • M: achter de schermen worden basisgegevens ingevuld: land, taal, interesses, 1ste contactopname, etc.
  • M: er wordt automatisch een gepersonaliseerde mail verstuurd ter kennismaking. Op basis van de links waarop de ontvanger klikt, wordt de “fiche” verder aangevuld met interessante gegevens.
  • S: gelijktijdig wordt die contactpersoon in de salesfunnel geïntegreerd.
  • S: de vertegenwoordiger van de juiste regio krijgt de taak om deze persoon op te bellen.
  • M: tijdens het telefoongesprek vult de vertegenwoordiger de fiche aan: adres, interesse in product, etc.
  • S: tijdens het telefonisch contact spreken ze af dat er een offerte wordt opgemaakt.
  • S: automatisch krijgt de internal sales een taak om de offerte op te maken en op te sturen.
  • S: als de internal sales de offerte heeft opgestuurd, wordt de vertegenwoordiger op de hoogte gebracht.
  • S: als de contactpersoon binnen de 4 dagen niet reageert, krijgt de vertegenwoordiger de taak om hem op te bellen ter opvolging.
  • S: als uiteindelijk de deal doorgaat, kan die deal afgesloten worden.
  • M: nadat het product geleverd is, wordt er automatisch een mail gestuurd om te vragen of de klant tevreden is.
  • S: na een bepaalde tijd wordt er een mail gestuurd naar alle klanten die product X hebben aangekocht met als boodschap dat er nog interessante opties beschikbaar zijn.
  • M: als de klant op een link in de e-mail klikt, komt die persoon weer in een salesfunnel terecht.

Database beheer is een belangrijk onderdeel van een CRM tool. Andere belangrijke pijlers zijn:

Twijfel je nog over het nut van een CRM-systeem, lees dan onze blog “6 vooroordelen ontkracht over een CRM-systeem”.

Zie je in dat een CRM-systeem essentieel is voor je onderneming?