In 2017 klopten Olav en Stijn van Madolex aan bij demarketingafdeling. De twee mannen vertelden gepassioneerd hun verhaal over Madolex, het bedrijf bij uitstek dat hooggekwalificeerd, technisch personeel aanbiedt op de arbeidsmarkt. De gezellige babbel was het startschot van een gedreven samenwerking.
Wat die samenwerking inhield?
Madolex biedt een uniek dienstverleningsconcept aan voor de industrieel-technische arbeidsmarkt. Hun concept bestaat uit het detacheren van hooggekwalificeerd personeel dat ze vervolgens aan een specifieke klantvraag koppelen. Naast de vestiging in Genk vertoeft Madolex ook in Geel, Nederland, Duitsland en Tsjechië.
Tijdens onze eerste ontmoeting bleek al snel dat hooggekwalificeerde, technische profielen vinden een heuse queeste is. De voornaamste vraag van Madolex was dan ook:
“Hoe vinden we, in de huidige war for talent, die broodnodige technische profielen?”
HET ANTWOORD? EMPLOYER BRANDING
Als je dat zo zwart op wit ziet staan, lijkt het kinderspel, één plus één is twee. Toch gaat er een parcours met veel bochten en mogelijke zijwegen vooraf aan een unieke employer branding campagne.
Dat parcours begint met een gefundeerd communicatieplan. Wie is Madolex, wat zijn de doelgroepen, wat is de voornaamste boodschap die ze willen overbrengen, hoe pakt de concurrentie het aan, welke communicatiekanalen gebruiken ze op dit moment, … Desk research en interne gesprekken brachten ons al een heel eind verder.
Om het geheel nog wat kracht bij te zetten, initieerden we een kwalitatief onderzoek. Dat gaf antwoord op de volgende vraag: “Hoe wordt Madolex gezien vanuit het standpunt van de klanten en de eigen medewerkers?” Hieruit kwamen aanzienlijk positieve resultaten voort waaronder het persoonlijke klantencontact en de goede opvolging van medewerkers.
We citeren Gert Herbots, coördinator maintenance bij Punch Powertrain:
“Madolex staat altijd paraat en denkt met ons mee! We werken als twee zusterbedrijven samen.”
Op basis van die troeven bouwden we een effectieve communicatiestrategie uit. Hoe dat er in de praktijk aan toeging? Wel, allereerst staken we Madolex in een nieuw kleedje. We vernieuwden de huisstijl waarbij we de essentie van het bedrijf meer naar voren schoven: Madolex en haar medewerkers hebben stuk voor stuk een hart voor techniek en gaan er steeds met de volle goesting tegenaan.
Dat zetten we in de verf door de baseline “een hart voor techniek” toe te voegen aan het logo. Want dat is waar Madolex voor staat. Om extra kracht aan de baseline toe te voegen, werd er ook een hartje aan het logo toegevoegd als trademark. Vervolgens werd de website in diezelfde stijl ontworpen, alsook de brochures.
Daarnaast filmden we de eigen medewerkers terwijl ze vertelden over hun werkervaringen bij Madolex. Ook mochten ze model staan tijdens een fotoshoot. De video’s, foto’s en persoonlijke quotes die uit de gesprekken voortkwamen maakten dat het een krachtig, interactief geheel werd.
Tot slot gingen we van start met de employer branding campagne. We zetten een social media strategie uit. Voor de campagnes gebruikten we de video’s van de huidige medewerkers. We stelden de targetting opties zo in dat we de meest interessante doelgroep voor Madolex targetten. Gedurende een periode van drie maanden werden de videoboodschappen van de medewerkers afwisselend ingezet. We hielden ons aan een bepaalde rotatie zodat personen niet telkens dezelfde advertentie te zien kregen.
Via de facebookpixel en look-a-like doelgroepen o.b.v. de video deden we aan remarketing. We targetten opnieuw de personen die interesse toonden in Madolex. Facebook advertising leverde spectaculaire resultaten. We bereikten maar liefst 88.327 personen. De link naar de vacatures behaalde 3004 unieke kliks. De gemiddelde cost per click strandde op een verwaarloosbare 31 cent.
Dankzij de gerichte targettingstrategie, consistentie in de communicatie en de juiste tone of voice, kreeg Madolex een fors hoger aantal sollicitatieaanvragen binnen en konden ze maar liefst 12 techniekers aanwerven. Een indrukwekkend resultaat waar we beide trots op zijn!