Hoe je een succes maakt van je LinkedInbedrijfspagina? Dat gaan we je dadelijk vertellen. Maar eerst delen we enkele wist-je-datjes over LinkedIn en de LinkedInbedrijfspagina. 😉
- Wist je dat: LinkedIn opgericht is in 2002 en de sociale netwerksite online is sinds 2003?
- Wist je dat: LinkedIn haar verjaardag viert op 5 mei?
- Wist je dat: LinkedIn al 18 jaar is (dat is één jaar ouder dan Facebook)?
- Wist je dat: LinkedIn wereldwijd 700 miljoen gebruikers heeft? En in België 3,2 miljoen?
- Wist je dat: LinkedIn enorm populair is in de B2B-sector?
- Wist je dat: 94% van de B2B-bedrijven LinkedIn gebruikt als medium om waardevolle content te verspreiden?
- Wist je dat: LinkedIn steevast wordt ingezet als marketingtool?
Na 18 jaar is de lijst van wist-je-datjes natuurlijk eindeloos. Deze blog zoomt in op het laatste wist-je-datje. Hoe maak jij een succes van jouw LinkedInbedrijfspagina en zorg je ervoor dat die bijdraagt aan de marketingstrategie? Alle stappen op een rij.
Vul je LinkedInpagina zo volledig mogelijk in
Kwalitatieve profielfoto
Ook op je LinkedInbedrijfspagina is een goede eerste indruk belangrijk. Kies daarom voor een kwalitatieve visuele identiteit.
Als profielfoto kiezen veel bedrijven voor hun logo. Dat verhoogt natuurlijk de herkenbaarheid. De gewenste afmetingen voor een LinkedInprofielfoto zijn de volgende: 300 x 300 pixels. Die profielfoto verschijnt ook op de persoonlijke pagina’s van je medewerkers, als zij hebben aangegeven voor jouw bedrijf te werken.
Sprekende omslagfoto
Naast de profielfoto, kan je ook een omslagfoto instellen. De afmetingen voor een LinkedIn omslagfoto zijn 1536 x 768 pixels. Je omslagfoto is het verlengde van je profielfoto. Je kan (potentiële) klanten laten zien wie je team is, wat je corebusiness is, welke producten je verkoopt, welke campagne er op dat moment loopt, …
Vul je overzichtspagina in van A tot Z
Op het tabblad ‘info’ kan je een beschrijving over jouw bedrijf neerpennen. Hoe meer relevante info je over je bedrijf invult, hoe beter je scoort in LinkedIn én in de Google zoekopdrachten.
Vertel in een viertal alinea’s wat je precies doet, wat je visie is en welke waarden je belangrijk vindt. Leg uit wat de corebusiness van je bedrijf is en waarin je uitblinkt. Bezoekers zien zo in één oogopslag waarvoor ze bij jouw bedrijf terecht kunnen.
Dat is niet het enige. Je kan ook ‘specialismen’ toevoegen aan je LinkedInpagina. En dat zouden we je zeker adviseren. Hieronder een overzichtje van de specialiteiten van Kingfisher marketing. 😉
Publiceer inspirerende content
In de wist-je-datjes vertelden we dat 94% van de B2B-bedrijven LinkedIn gebruikt als medium om waardevolle content te verspreiden. Maar welke content moet je dan delen op je LinkedInbedrijfspagina? Variatie is key. Wissel af tussen foto’s, video’s, links naar je website, e-books, pdf’s, … Er zijn zoveel mogelijkheden. Vergeet geen begeleidende tekst met een duidelijke call-to-action of stel een vraag. Zo faciliteer je interactie met je post – en dat komt het bereik alleen maar ten goede (lang leve algoritmes). 😉
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je weet wat je volger wil zien of lezen. Stel je dus eerst in zijn of haar plaats, zodat je niet roekeloos content begint te delen. Hieronder nog enkele tips wat betreft het plaatsen van posts.
Visuele beleving
LinkedIn posts met één of meerdere foto’s doen het beter dan berichten zonder. Plaats dus indien mogelijk steeds een beeld bij je tekst. Zorg er ook voor dat dat een authentiek beeld is. Video doet het nog beter dan foto, maar dat is (hopelijk) geen verrassing. 😊
Naast foto’s en video’s is het ook mogelijk om pdf’s of PowerPoints toe te voegen, aan te geven dat je op zoek bent naar een nieuwe medewerker, een opiniepeiling te doen, …
LinkedIn posts – best practices
- Deel relevante content op gezette tijdstippen
- Trek de aandacht met visuele elementen
- Houd de copy of begeleidende tekst kort en krachtig
- Voeg een call-to-action of vraag toe om interactie te stimuleren
- Tag mensen, bedrijven, andere pagina’s als dat mogelijk is
- Gebruik hashtags
- Reageer op reacties onder je post
Je kan de groei van je LinkedInpagina monitoren door in de statistieken te piepen. LinkedIn geeft statistieken over je paginabezoekers, updates, volgers, concurrenten en werknemersaanbevelingen.
Duik in je LinkedInbedrijfspagina statistieken
Door je LinkedInstatistieken nauw op te volgen, krijg je inzicht in welke content het best scoorde en welke het niet zo goed deed. Daarnaast is het ook leuk om te zien vanwaar je paginabezoekers komen en wat je paginavolgers doen. Bonus: LinkedIn laat ook zien hoeveel volgers je concurrenten hebben en hoeveel interactie met content zij genereerden.
Bezoekers
Het onderdeel ‘bezoekers’ laat zien welke onderdelen van je LinkedInpagina bezoekers bekijken en het aantal weergaven. Verder krijg je ook een inkijk in demografische gegevens zoals locatie, functie, bedrijfstak, … Je ziet een onderverdeling tussen mobiel en desktop en je kan de periode naar wens aanpassen.
Updates
Het onderdeel ‘updates’ geeft statistieken over hoe je content op je pagina presteert. Zo kan je het aantal weergaven, klikken, deelacties, … inkijken. Verder kan je ook zien welke posts veel interactie genereerden. Ook hier kan je de periode naar wens aanpassen.
Volgers
Op het tabblad ‘volgers’ kan je de groei van je pagina in de gaten houden en hoeveel extra paginavolgers je in de afgelopen maand haalde. Je ziet wie je volgers zijn, alsook de demografische gegevens. Deze statistiek staat het toe om na te gaan of er bepaalde posts of campagnes zorgden voor meer volgers.
Concurrenten
Tot slot krijg je een inkijk in hoe jouw concurrenten presteren. Je ziet wat hun totaal aantal volgers is, hoeveel nieuwe volgers ze erbij kregen, hoeveel posts ze plaatsten en wat de interactie met die posts was.
Nice to know
LinkedIn lanceert regelmatig nieuwe functies. Hieronder een overzichtje van de laatste nieuwigheden:
Videovergaderingen
Ga naar je private messages, klik in het venster op de camera, et voilà!
Verzonden berichten bewerken
Berichtje te snel verstuurd en die spellingsfout over het hoofd gezien? Geen probleem! Sinds kort kan je jouw verzonden berichten bewerken.
Darkmode
Net zoals dat al even kan bij Facebook, kan je nu ook LinkedIn in donkere modus zetten. Afhankelijk van waar je woont, kan je er al gebruik van maken of nog niet. Als je dat al kan, is het beschikbaar via ‘instellingen & privacy’ – ‘accountvoorkeuren’ – ‘weergeven’. Dan kies je voor weergave wijzigen naar ‘donkere modus’.
Bloggen op je LinkedInbedrijfspagina, say what?
Jawel, het kan. Hoe je dat doet? Je kiest voor ‘artikel schrijven’.
Vervolgens verschijnt dit scherm en kan je aan de slag!
LinkedIn stories verdwijnen
Sinds september (2021) is LinkedIn gestopt met stories. Dat was geen wervelend succes zoals op Instagram. Niemand maakte er gebruik van, dus LinkedIn haalde de functie weg.
LinkedIn Campaign Manager
Een groot, specifiek doelpubliek bereiken met je content? Dat kan met LinkedInadvertenties. LinkedIn laat het toe om te targetten op zeer specifieke criteria: functie, branche, geslacht, geografie, bedrijfsnaam, … noem maar op. Dat kunnen ze natuurlijk dankzij de gegevens op jouw LinkedInprofiel en dat van duizenden anderen.
Des te specifieker je je doelgroep maakt, des te beter ze zullen reageren op je content of boodschap. Hulp nodig met het opzetten van campagnes? Trek dan maar aan onze vleugel!