De feestdagen! Dé periode bij uitstek om je product of dienst te laten ‘shinen’. Steek een bestaande commercial in een echt ‘feestjasje’ of voorzie een nieuw design voor je product om op te vallen tussen de overload aan kerstspecials. Een kerst- en eindejaarscampagne is ideaal om mee uit te pakken, maar (kerst)mispak je niet! Je doet al snel aan KerstMISmarketing!
We geven je enkele korte, maar krachtige tips mee over hoe het niet moet en waar je op moet letten!
Te laat beginnen
Starten met je campagne net voor de feestdagen is zoals ‘vijgen na Pasen’. Je start best al met je campagne rond Black Friday, tegenwoordig koopt de consument steeds vroeger de pakjes voor onder de kerstboom. Bovendien zijn die kortingen op Black Friday voor de consument mooi meegenomen!
Vervallen in typische clichés
Sommige clichés rond Kerstmis en Nieuwjaar zijn leuk, maar gaan ook snel vervelen. Kleuren als rood en groen steken de kop op, dus zorg eens voor een leuke twist in jouw look & feel voor de feestdagen. Wat is er mis met een paarse of gele kerstman?
Enkel naar je website linken
Voorzie een speciale landingspagina voor je eindejaarscampagne. Met een goede landingspagina bereik je meer dan enkel een link naar de website: een landingspagina genereert meer conversies en zorgt bijvoorbeeld voor een hogere kwaliteitsscore in Google Ads. Daarnaast kan je perfect meten hoe vaak er geklikt wordt op jouw pagina. Een goede call-to-action is daarom noodzakelijk.
Onpersoonlijke communicatie & ads
Mensen houden ervan om persoonlijk aangesproken te worden, maar overdrijf niet. Bijvoorbeeld bij het mailen van de laatste nieuwsbrief van het jaar is het belangrijk dat de lezer het gevoel krijgt dat de mail speciaal voor hem of haar is opgesteld. Eigenlijk doe je dat best het hele jaar door, maar nu is het extra van tel. Hetzelfde geldt voor je ads in deze periode. Steek er een kleine persoonlijke touch in en je gaat zien dat je meer interactie krijgt.
Let op met een campagne die voor interpretatie vatbaar is
Je zou niet het eerste bedrijf zijn dat een campagne de wereld in stuurt die volledig verkeerd opgevat wordt. Enkele van die voorbeelden vind je hier terug.
Je website is niet voorzien voor extra bezoekers of aankopen
Ga na bij je webbouwer of je website een groot aantal bezoekers aankan. Het zou jammer zijn dat je website net vastloopt of vertraagt op het moment dat de meeste bezoekers geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
Je team is niet klaar voor extra klanten in het najaar
Bovendien is het belangrijk om een overzicht te hebben van de capaciteit van je team. Kan het team een eventuele stormloop aan? Heeft iedereen verlof in deze periode of is dat goed verdeeld? Zorg ervoor dat wanneer de vraag er is, je je klanten optimaal kan bedienen.