21/08/2019

Liesbeth

Jouw doelpubliek content houden? 4 tips die het verschil maken!

Content die wordt gedeeld en geliked en het liefst héél veel, what’s not to like about it? Zijn er manieren om meer likes en clicks te genereren? Absoluut! De juiste call to actions en de opbouw van je boodschap maken een verschil. Maar zelfs dan moet je ervoor zorgen dat je content gedeeld wordt, tenminste als je wilt dat deze ook gelezen wordt. Hoe? Door verhalen te brengen die mensen raken of waar ze van overtuigd zijn dat het de moeite is om het verder te verspreiden binnen hun eigen netwerk. Vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er aspecten waarmee je rekening kan houden tijdens het schrijven van jouw content.

(I can’t get no) satisfaction!

Ga even voor jezelf na hoe snel je een pagina opent en terug gaat naar je vorige zoekopdracht omdat je niet vond waar je naar op zoek was? Uiteraard hopen we voor jou dat dit niet al te vaak voorvalt, maar we twijfelen er niet aan dat je er versteld van zou staan als je er eenmaal begint op te letten.

via GIPHY

Hoe moet het dan wel?

Heeft je lezer het gevoel iets te hebben bijgeleerd of is er een bepaalde emotie opgewekt? Bingo! Vanaf dat moment wordt content gedeeld. Dat doe je simpelweg door antwoord te bieden op de vraag waar jouw doelgroep naar op zoek is. Waarom houd ik best rekening met websiteoptimalisatie? Wat is SEO? Wat is het effect van diepte-interviews? Als je ervoor zorgt dat je lezer voldoening krijgt na het lezen van een stuk content, ligt de kans veel hoger dat je artikel ook daadwerkelijk gedeeld zal worden. Het gevoel dat de lezer heeft gekregen na het lezen, wilt hij/zij graag delen met anderen. Want wie weet krijgen deze mensen op hun beurt ook wel een fijn gevoel van voldoening?

Het oog wil ook wat

Een indruk maak je maar één keer, ook met jouw blog, artikel of video. Een mooi design voegt een toegevoegde waarde aan jouw content. Het lezen van content start bij het gevoel dat een lezer heeft wanneer jouw pagina wordt geopend. Vanaf dat moment, gaat je lezer selectief te werk en maakt hij/zij voor zichzelf uit of het de moeite is om verder te lezen. Een mooi design zorgt er hoe dan ook voor dat mensen blijven hangen. Conclusie? It’s up to you! Maar zorg voor een mooi grafisch ontwerp waardoor mensen blijven hangen! Blijven ze eenmaal hangen en zijn ze onder de indruk over de hele lijn? There comes the sharing.

En het hart ook!

Is je content sterk onderbouwd en dus interessant om te lezen zoals we in het begin aanhaalden? Dan ligt de kans dat je content gedeeld wordt, beduidend hoger. Mààr, een andere interessante en niet te vergeten invalshoek zijn emoties. Herkenbaar hoe iedereen zijn/haar emoties (online) deelt over wat ze tegenkomen? Creëer content die raakt en ook dan zal je zien dat het share-gehalte heel wat hoger ligt. Hoe vaak krijg jij foto’s, teksten of video’s met een grappige of net emotionele boodschap toegestuurd van vrienden met een “hahaha” als bijgevoegd bericht? Kortom, emotie werkt.

Geef je titel een andere invalshoek

Een andere manier om aandacht te trekken van jouw lezer, is door te kiezen voor een tegenstrijdige titel die niet in lijn ligt met de standaard manier van werken of denken. Bij welke titel klik jij sneller door? “Waarom SEO verleden tijd is” of “10 tips om jouw SEO strategie te optimaliseren”. De eerste titel gaat wellicht in tegen jouw manier van denken waardoor de kans groter is dat je dit artikel opent ten opzichte van de 10 tips blog. Uiteraard zijn die 10 tips interessant om te bekijken maar de andere titel wekt een type gevoel op waarbij je moet weten waarom SEO nu precies verleden tijd is. Het is misschien niet de manier hoe jij naar buiten wilt komen met je content maar het vorm wel een goede manier om ervoor te zorgen dat jouw content wordt gedeeld. Nogmaals, we delen graag wat we denken of voelen bij een bepaalde artikel. Remember?

Benieuwd welke invalshoeken jij kan hanteren binnen jouw organisatie? Bel ons, schrijf ons en deel je vragen met ons. We helpen je graag verder!