Elk jaar zijn er een aantal bedrijven die een inhaker op 1 april lanceren om zo de aandacht te trekken. Ben jij van plan om dit jaar ook een inhaker te bedenken? Ontdek in onderstaande blog wat het jou kan brengen!
Wat is een inhaker?
Een inhaker, of anders gezegd newsjacking, is het snel inhaken op een actuele gebeurtenis of een trending topic (in dit geval 1 april). Deze creatieve marketingstrategie is ideaal om jouw bedrijf op een goedkope en simpele manier in de spotlight te zetten. Als jouw organisatie erin slaagt om een goede inhaker uit te werken, kan dat zorgen voor een imagoboost.
Start creating
Wat komt er allemaal bij kijken? Na het bedenken van een creatieve insteek is het de bedoeling dat je deze gaat uitwerken. Heb je hiervoor een grafisch ontwerper(ster) in huis? Top! Dan kan hij of zij er een plaatje van maken. Verder moet je ook goed nadenken over de copy bij de visual of video. Een sterke tekst, baseline, … ondersteunt het beeldmateriaal. Tot slot mogen we ook de toegankelijkheid niet vergeten. Mensen moeten de mogelijkheid krijgen om gemakkelijk en snel op een post te reageren.
Voordat je de inhaker naar de buitenwereld stuurt, denk je best nog even na over hoe mensen kunnen reageren op je bericht. In het beste geval wordt je post door enthousiaste lezers gedeeld. In het ergste geval zijn er mensen die negatieve reacties beginnen plaatsen. Zorg ervoor dat je op beide soorten reacties gepast kan reageren.
In ieder geval wil je met de inhaker een groot bereik genereren, dus is het interessant om na te gaan welke hashtags je kan gebruiken. Mensen die beginnen praten over jouw post gaan hoogstwaarschijnlijk diezelfde hashtags gebruiken.
Socialmediakanalen
Welk platform ga je gebruiken om je inhaker (voor 1 april) op te plaatsen? Automatisch denken we aan sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram. Je wil een leuke en grappige boodschap overbrengen? Laat LinkedIn dan achterwege. Als je een jonger publiek wil aanspreken, kan je gebruik maken van je TikTok-account. Dan zal je wel je acteer skills moeten bovenhalen. 😉
After party
Stel je hebt de inhaker geplaatst en je ziet alle likes en reacties binnenstromen. Het is dan aan jou om op een gepaste manier te reageren op je volgers. Bij hen een positief gevoel achterlaten is daarbij essentieel.
Een interessant weetje over sociale media? Inhakers zijn volgens het algoritme van sociale media interessante berichten omdat ze inspelen op de actualiteit en door de viraliteit aanzien worden als een populair bericht. Wanneer veel mensen de inhaker delen, stijgt de waarde en zorgt het algoritme ervoor dat je nog meer bereik genereerd.
Een aantal succesvolle inhakers
Om je een idee te geven van hoe andere bedrijven hiermee aan de slag zijn gegaan, sommen we een aantal succesvolle voorbeelden van inhakers op. De Nederlandse supermarktketen Jumbo maakte een inhaker in het teken van burendag. Zo postte het bedrijf een foto van het koekje genaamd kletskoppen met het bijschrift “de buren en ik”, want wie gaat er dan niet een lekkere kop koffie drinken met een koekje bij? 😉
Een ander mooi voorbeeld van een inhaker is die van Hema. Het bedrijf speelt in op Vaderdag door een product in de spotlight te zetten. In onderstaande foto wordt een combinatie van twee nieuwswaardige, veelbesproken items gebruikt.
In het kort, hoe zorg je voor een geslaagde inhaker?
Voor elke marketingactie geldt: “Een goede voorbereiding is het halve werk.” Start met het maken van een lijstje waar je al je creatieve ideeën neerpent. Creativiteit, lef en een dosis humor zorgen voor een succesvol resultaat. Ben jij er klaar voor om viraal te gaan?