Denk bijvoorbeeld aan populaire instagrammers die merken of producten van bedrijven onder de aandacht brengen bij hun volgers. Dat doen ze simpelweg door erover te bloggen of foto’s van de producten online te plaatsen met een attractief tekstje bij en enkele tags. Als bedrijf kan je dan meeliften op het succes van deze personen.
We moeten je niet meer vertellen dat consumenten steeds wantrouwiger worden tegenover commerciële vormen van adverteren. Stel hen eens de volgende vraag: “Op welke argumenten baseer jij jouw aankoopkeuze?” Hun antwoord is, negen kansen op tien: “Op basis van wat mijn vrienden of familie me aanbevelen!”.
Conclusie: word-of-mouth is onmisbaar om jouw product of merk in the picture te plaatsen. Én influencer marketing is een goede manier om dat te genereren.
Wat is 'influencer marketing'?
Kort samengevat doe je bij influencer marketing een beroep op invloedrijke personen om jouw product of merk in de kijker te zetten. Die influencers zijn individuen die de kracht hebben om aankoopbeslissingen te beïnvloeden door hun autoriteit, kennis, positie of relatie met hun fans.
De voordelen voor jouw bedrijf?
Je zal je nu wel afvragen: “Is deze vorm van PR nuttig voor mijn bedrijf?” De eerste vraag die je je moet stellen is welk doel je precies wil bereiken. Wij hebben de verschillende voordelen/doelstellingen van influencer marketing op een rijtje gezet:
- Meer naamsbekendheid voor jouw organisatie
- Het imago van je product opbouwen en/of versterken.
- Een nieuwe invalshoek voor je product introduceren.
- Een nieuwe doelgroep bereiken die je via andere kanalen niet of moeilijk bereikt.
- Meer zichtbaarheid op sociale media of één specifiek kanaal.
- Meer engagement met je doelgroep.
- Het aantal leads verhogen.
- Je salesactiviteiten ondersteunen.
- …
Staat jouw doel tussen het lijstje? Lees dan verder hoe je aan de slag kan gaan.
Welke influencers zijn geschikt voor jouw merk?
Wanneer je een influencer inschakelt voor jouw bedrijf is het belangrijk om niet op zoek te gaan naar influencers met het grootste bereik of de bekendste naam. Je wilt natuurlijk dat die persoon de doelgroep bereikt die jij voor ogen hebt.
Soms is het ook interessant om eens te kijken naar influencers met relatief minder volgers (micro-influencers). Zij hebben in verhouding een hogere invloed dan influencers met meer volgers, omdat ze vaker in dialoog gaan met hun volgers. Daarbij willen micro-influencers zich wellicht voor een lagere vergoeding inzetten, alleen al omdat ze zelf ook veel affiniteit met je organisatie of merk hebben.
Hoe ga je te werk?
Je analyseert je doelgroep en kijkt waarover zij online communiceren. Aan de hand van die trending topics ga je op zoek naar de personen met een belangrijke rol in deze conversaties. Je onderzoekt wie het meeste expertise heeft, een grote geloofwaardigheid heeft bij het publiek en een sterke band heeft opgebouwd met zijn of haar volgers. Afhankelijk van de band die de lezer heeft met de influencer, wordt de mate van invloed verhoogd.
Wat kan jij de influencer aanbieden?
Uiteraard verwacht de influencer ook een vergoeding voor zijn/haar diensten. Er zijn verschillende mogelijkheden waarover jullie kunnen onderhandelen om tot een goed akkoord te komen. Zo kan het zijn dat je kiest voor een financiële vergoeding, maar ook netwerkmogelijkheden, grotere bekendheid of groter bereik door de samenwerking met jouw bedrijf zijn opties om te overwegen. Je kan ook kiezen voor een wisselwerking door de influencer te belonen met je eigen producten/diensten of andere goodies.