Zowel online als offline middelen zijn geschikt om aan content marketing te doen. Vooral digitale marketing is niet meer weg te denken. Digitale content hangt nauw samen met zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd. Copywriters houden tijdens het schrijven van hun teksten rekening met hoe ze zo hoog mogelijk in de zoekmachines kunnen verschijnen. Dat doen ze aan de hand van SEO-optimalisatie zodat mensen ook effectief op hun pagina terechtkomen. In een tijdperk van overaanbod aan content is het zelfs knokken om aandacht. Hoe je de ranking op Google een handje helpt, kan je lezen in de blog: SEO, een proces van lange adem!
Inbound marketing pakt het nog specifieker aan, maar gaat wel hand in hand met content marketing. Een goede inbound marketeer maakt namelijk gebruik van strategische content marketing. Hij focust op het creëren van waardevolle ervaringen die een positieve impact hebben op mensen, maar ook op het bedrijf. Daardoor gaat inbound marketing nog net dat stapje verder dan content marketing. Bij inbound marketing ligt de focus op je (potentiële) doelgroep én op je website.
Maar hoe werkt inbound marketing nu eigenlijk?
Door content marketing op de juiste wijze in te zetten, kan je de juiste mensen naar je website lokken. De content die ze daar vinden is immers specifiek ontwikkeld voor en gericht naar de personen die een antwoord willen op hun vraag. Daarna converteer je de websitebezoekers naar succesvolle leads door in te zetten op call-to-actions en geoptimaliseerde landingspagina’s. Op die manier laten ze hun gegevens, zoals bijvoorbeeld hun e-mailadres, achter.
Hangt de vis aan de haak en zijn ze op de website of blog beland? Dan moet je hen enkel nog binnenhalen. Dat doe je door middel van een e-mail of chat. Zo benader je hen persoonlijk en voelen ze zich meer betrokken bij jouw bedrijf. Dat is ook de ideale manier om langetermijnrelaties op te bouwen, waarin je continu waarde blijft beloven. Jouw klanten worden op die manier echte promotors: enerzijds blijven ze jouw producten of diensten afnemen, en anderzijds vertellen ze hun positieve ervaringen met plezier verder aan anderen.
Omdat je bij inbound marketing al een specifieke doelgroep in gedachten hebt, trek je onmiddellijk gekwalificeerde prospecten aan terwijl je bij content marketing een ruimere doelgroep aanspreekt. Stellen klanten vragen, nemen ze contact op of laten ze hun e-mailadres achter, reageer dan zo snel mogelijk om op die manier een optimale klantenservice te bieden. Zo bind je (nieuwe) klanten aan jouw merk.
Inbound marketing en content marketing staan dus niet los van elkaar. Speel met woorden, creëer weldoordachte content, ontwikkel een verhaal en prikkel (potentiële) klanten.