Onder een ‘sterke employer branding’ valt alles wat je doet om als werkgever een voorkeurspositie t.o.v. de concurrentie te krijgen. En dat werkt. Wist je dat je met een sterk employer brand tot twee keer sneller iemand aanwerft? Snel aan de slag dus!
Stap 1. Communiceer authentiek
Communiceer altijd authentiek over je bedrijf, zowel naar de buitenwereld als naar je medewerkers toe. Toon wat er zich afspeelt achter de schermen. Toekomstige medewerkers willen weten hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Daarnaast is “doen wat je belooft” essentieel als het gaat over authentieke communicatie. Bij Kingfisher marketing staat ‘betrokkenheid’ op één. Tussen de collega’s én met de klanten, dat zetten we in de kijker op onze social media kanalen.
Stap 2. Bouw een sterke interne cultuur uit
Start bij jezelf. Communiceer jouw bedrijfswaardes, missie én aanpak duidelijk naar alle medewerkers. Zo weet iedereen waar je bedrijf voor staat en waar jullie naartoe werken. Hou je medewerkers op de hoogte van veranderingen en betrek hen bij het reilen en zeilen van het bedrijf.
Bij Kingfisher marketing organiseren we regelmatig een strategiedag (of weekend) om de collega’s op de hoogte te houden over onze aanpak en visie. Werken aan een goede teamsfeer doen we onder meer met Vespatochtjes en lekkere etentjes.
Stap 3. Bepaal je positionering als werkgever
Bepaal welke aspecten van je interne cultuur je wilt highlighten voor toekomstige medewerkers. De korte communicatielijnen? De flexibele uren of jullie creatieve teamactiviteiten? Pols ook eens bij je medewerkers. Wat maakt dat zij graag bij jouw bedrijf werken? Neem die antwoorden en aspecten mee in je communicatie. Ga je actief op zoek naar nieuwe medewerkers? Gebruik dan zeker social media in je rekruteringsstrategie. In onze eigen vacatures staan de leuke teamsfeer, de glijdende uren – je kan starten tussen 7u30 en 10u – en het flexibele thuiswerk – ja, ook na corona – duidelijk vermeld.
Stap 4. Maak ambassadeurs van je medewerkers
Dankzij een sterke interne cultuur en een sterke employer branding, maak je van je medewerkers echte ambassadeurs. Niets zo authentiek als collega’s die positieve dingen vertellen over jouw bedrijf. Denk aan filmpjes waarin zij de voordelen van jouw bedrijf vertellen, quotes, een blik achter de schermen, … Neem die zaken op in je social media content en deel ze met de wereld.