16/05/2018

Laura

Het belang van krachtige employer branding

Er zijn meer en meer openstaande vacatures op de arbeidsmarkt, dat wil zeggen dat je als bedrijf harder moet werken om op te vallen. Maar hoe doe je dat? Employer branding is het antwoord!

Wat is employer branding?

De term zegt het zelf, employer branding is je bedrijf aantrekkelijk maken. Aantrekkelijke bedrijven hebben een beter imago en dat imago zorgt er dan weer voor dat mensen voor jouw bedrijf willen werken! Daarom krijgen bekende bedrijven zoals Apple een constante instroom van sollicitanten.

Waarom moet je investeren in employer branding?

Employer branding is een enorm goede investering: elke euro die je investeert in employer branding, betaalt zich maar liefst twee keer uit. Hoe zoiets kan? Met elke euro die je spendeert aan employer branding, bereik je twee doelgroepen. De potentiële nieuwe werknemers en potentiële klanten.

Een sterke communicatie naar potentiële collega’s zegt veel over jouw onderneming en zorgt voor een positieve perceptie! Wanneer potentiële klanten jouw producten en diensten in de toekomst nodig hebben, gaan ze aan jou denken. Dus…  waarom zou je hier als bedrijf niet in investeren?

Hoe doe je aan goede employer branding?

1. Denk na over wat je wil zeggen

Vooraleer je start met communiceren richting de arbeidsmarkt, moet je een strategie opstellen. Een strategie bevat een relevante boodschap waarmee je een bepaalde doelgroep wilt bereiken. Voorzie je boodschap van de juiste tone of voice in combinatie met aantrekkelijke visuals.

Eens je dit voor elkaar hebt, moet je je boodschap zorgvuldig inplannen via doelgerichte communicatiekanalen. Op lange termijn resulteert dit in het behalen van je vooropgestelde doelstellingen.

Over een goede boodschap moet je nadenken, want die is cruciaal in de strategie. Elementen die in de boodschap moeten zitten zijn de volgende:

  • Waarom is jouw bedrijf anders?
  • Waarom moeten potentiële werknemers voor jou kiezen?
  • Wat vinden potentiële werknemers belangrijk?

2. Denk out of the box

Een vacature is het populairste communicatiemiddel wanneer het om werving van nieuwe werknemers gaat. Er zijn dan ook gigantisch veel vacatures, wat het moeilijk maakt om op te vallen. Probeer daarom eens iets nieuw!

Zowel inhoudelijk als qua vorm zijn er tal van mogelijkheden. Geef naast de standaard elementen, die natuurlijk ook belangrijk zijn, bijvoorbeeld ook mee hoe je dag er zal uitzien. Daarnaast mag de vorm ook wel eens afwijken van norm. Maak er bijvoorbeeld een video van. Door out of the box te denken val je als bedrijf op, laat je de bedrijfscultuur zien én trek je potentiële werknemers aan.

Een mooi voorbeeld hiervan is deze employer branding campagne van Proximus SpearIT gerealiseerd door Kingfisher.

3. Go social!

De dag van vandaag is zowat iedereen actief op sociale media. Die kanalen zijn dus ook perfect om op te communiceren naar potentiële werknemers. Het delen van vacatures is hier een vanzelfsprekende keuze, maar mag niet het enige zijn dat je communiceert.

Het is niet alleen van belang om te zeggen dat jouw bedrijf het leukste is om voor te werken, je moet het ook laten zien. Deel bijvoorbeeld foto’s en video’s van teambuilding activiteiten, grappige momenten binnen de onderneming, testimonials van medewerkers of bijscholingen. Op die manier laat je als onderneming zien dat je ook waarmaakt wat je belooft.

4. Consistentie is fundamenteel

Alles wat je naar buiten brengt, moet je bedrijfsidentiteit weerspiegelen. Niet enkel de communicatie die te maken heeft met employer branding, maar elke communicatieve uiting. Dat moet je niet enkel tijdens je employer branding campagne doen, maar 365 dagen per jaar. Je weet nooit wie er jouw communicatie leest… misschien wel jouw toekomstige werknemer!