Sinds enkele dagen vind je het snoepgoed voor Sinterklaas in de winkels terug. Een reminder dat de lieve goede Sint weer in het land is over een kleine 2 maanden ;-). Met andere woorden mogen we de roedel van andere feestdagen ook weer snel verwachten. Begint er een (kerst)lampje te branden? Hopelijk wel, want het is de belangrijkste periode van het jaar om je marketingskills te laten schitteren. Kies voor een opvallende strategie waarbij jouw eindejaarscampagne zich onderscheidt van de rest. Ga ervoor (en jingle), all the way!
Een pakkend moment
Op welk moment spreek je jouw doelpubliek nu precies aan? Onderzoek toont aan dat bijna één Belg op tien (9%) vanaf september start met de aankoop van kerst- en eindejaarsgeschenken. Dagen zoals Black Friday en Cyber Monday zijn daarnaast ook een trigger om die geschenken al eerder aan te kopen. Uiteraard is je marketingcampagne volledig afhankelijk van de doelstellingen en de branche waarin je actief bent. Creëer je goodwill met je campagne? Dan is er wellicht geen uiterlijke einddatum nodig en maakt het bijvoorbeeld niet uit dat je campagne ook nog actief is na Kerstmis of Nieuwjaar. Wil je uitpakken met een actie en valt er op het einde van de rit iets te winnen? Dan is het interessanter om tijdig te starten met jouw campagne. Kleine details maken uiteindelijk het verschil! Stel de juiste vragen en zorg voor een uitgebreide voorbereiding.
Schenk aandacht aan voorgaande campagnes
Marketingacties van voorgaande jaren tijdens de kerst- en/of eindejaarsperiode? Vergeet ze zeker niet mee te nemen en breng in kaart hoe die scoorden. Wat waren toen de doelstellingen en werden ze ingevuld? Zo ja, op welke manier en indien niet, hoe zorg je ervoor dat ze deze keer wel worden ingevuld? Wat zorgde voor het meeste succes en op welke vlakken pak je het deze keer anders aan? Check je concurrent(ie) en bekijk hoe zij te werk gingen. Stel je doelstellingen SMART in: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Enkel op die manier haal je er het meeste uit.
Beschik je nog niet over data van in het verleden? Breng dan bij je eerste campagne voldoende variatie, test op gevarieerde momenten verschillende formats, houd de resultaten van al je boodschappen en timings bij om zo uiteindelijk de vergelijking te kunnen maken en bij te sturen waar nodig.
Met de juiste kanalen uitpakken
Een sterke campagne verspreidt zich door middel van verschillende kanalen. Een uitgebalanceerde mix tussen online en offline die elkaar ondersteunen daar waar nodig! Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat je het verhaal op alle vlakken doortrekt. Kies enkel voor meerdere kanalen als ze er echt toe doen. Een gevoel van verbazing nalaten, dat is waar je voor wil gaan!
Online zichtbaar zijn is wel een absolute must, want het blijkt nog maar eens dat onze online aankopen in stijgende lijn blijven toenemen. Hebben we geen inspiratie voor een geschikt cadeau? Dan is sociale media de plaats om inspiratie op te doen. Ga voor jouw organisatie dus na wat de meest interessante manieren zijn om jouw campagne te onderbouwen en uit te werken.
The most wonderful content of the year
Doelstellingen? Check. Middelen en momenten gekozen? Yes! Het moment om na te denken over de content die je gaat brengen. Tegenwoordig schreeuwt iedere organisatie om aandacht, dus kom relevant naar buiten waarbij personalisatie centraal staat. Spreek de behoeften en wensen van je klant aan waardoor de consument een bezoek brengt aan je website of focus je op dat wat jij oplegt als einddoelstelling. Zorg voor een trigger die een herinnering plant in het hoofd van je doelgroep. De kans dat je vanaf moment 1 aanzet tot conversie is redelijk klein, het kan, maar realistisch blijven is belangrijk. Denk daarom ook aan een midden en een einde in je eindejaarscampagne. De trigger moet opgevolgd worden om uiteindelijk jouw einddoel te behalen.
Trek de lijn door
Je eindejaarscampagne is klaar om geïntroduceerd te worden aan de buitenwereld! Hopelijk mag je (nog) meer traffic verwelkomen op jouw sociale media kanalen, website en/of webshop. Hoe dan ook is het belangrijk om je website of webshop dubbel te checken. Ga zeker ook na of de laadsnelheid optimaal is. Welke indruk geef je als je eenmaal bezoekers hebt maar je website trager laadt door de stijging in het aantal bezoekers? Iets wat je absoluut wil voorkomen! Heeft een nieuwe en aangepaste landingspagina meerwaarde? Neem het dan zeker in overweging. Hoe beter je de lijn doortrekt binnen je volledige campagne, hoe beter het gevoel bij de eindgebruiker.
ER SAMEN INVLIEGEN?
Nog niet zeker hoe je jouw kerst- en/of eindejaarscampagne op een strategische manier kan vormgeven?