handelen op de nederlandse markt

Handelen op de Nederlandse markt? Zo begin je eraan!

Je product of dienst is al sinds lange(re) tijd succesvol op de Belgische markt. De zin om een nieuw pad te bewandelen en je horizon te verbreden, is aanwezig. Kortom, handelen op de Nederlandse markt trekt je aandacht en je wilt er iets mee doen. Terecht!

Hoe pak je dat aan, handelen op de Nederlandse markt en waar moet je op letten? Je succesvolle Belgische strategie gewoon copy-pasten naar het buitenland? Dat is alvast geen verstandig idee.

Elk land heeft zijn eigen gewoonte, taal, cultuur, manier van werken, etc. Aangezien je doelgroep in het buitenland zit, is het belangrijk om rekening te houden met die verschillen.

Handelen op de Nederlandse markt

In je zoektocht naar een exportmarkt kijk je in eerste instantie naar onze buurlanden, welke bovendien de grootste exportlanden van België zijn.

Is Nederland de gemakkelijkste optie omdat we dezelfde taal spreken? Nee hoor! We spreken misschien wel “Nederlands”, maar dat betekent niet dat we elkaar ook daadwerkelijk begrijpen. Bepaalde woorden hebben een andere betekenis, onze manier van werken verschilt en ons mediagebruik varieert.

We geven hierbij enkele voorbeeldjes van hoe wij Belgen van onze noorderburen verschillen.

Manier van communiceren

Staat er een vergadering op de planning? Dan komen Belgen het liefst zo snel mogelijk tot een beslissing en proberen ze het eeuwig vergaderen te vermijden. Nederlanders daarentegen vergaderen liever een keer meer dan dat ze snel de knoop doorhakken. Alles nog eens dubbelchecken tijdens een skypemeeting of een vergadering op kantoor, geeft hun meer rust en zekerheid.

Belgen zijn een bescheiden volkje en denken eerst twee keer na voordat ze hun mening delen. In tegenstelling tot Nederlanders die eerder recht voor de raap zijn. Zij zeggen waar het op staat en wat ze denken. What you see is what you get.

Time is money

Plan je een crossbordermeeting, dan vraag je best naar een specifiek tijdstip, zodat je duidelijk weet wanneer je verwacht wordt. Zo spreken Nederlanders tussen 12u en 14u over voormiddag en tussen 16u en 18u over namiddag. Voormiddag is in deze vorm overigens minder spreektaal dan namiddag. Belgen nemen voor- en namiddag een stuk letterlijker. Voor de middag vindt in België plaats tussen 9u en 12u. Namiddag speelt zich af tussen 12u tot 18u.

Heb je een afspraak in de ochtend? Dan betekent dat in België de vroege ochtend, voor 9u dus. Nederlanders daarentegen spreken de hele periode voor 12u over ochtend. Hetzelfde geldt voor middag. In België duurt de middag gewoonlijk van 12u tot 14u, terwijl in Nederland de middag start om 12u en eindigt om 18u.

Gratis e-book

Bovenstaande voorbeeldjes zijn slechts een fractie van het crossborder verhaal.

Kingfisher marketing heeft de ultieme tips om zaken te doen in Nederland in een e-book gegoten. Hierin vind je de do’s & don’ts wanneer je je begeeft op de Nederlandse markt.

Download het e-book over zaken doen in Nederland

Ben je van plan de Nederlandse markt of andere buitenlandse markten aan te boren? Of ben je al actief in het buitenland, maar kan de communicatie beter? Kom dan langs om je crossborderplan uit de doeken te doen. Kingfisher marketing is jouw bird in crime om je hierin te begeleiden en te ondersteunen!

Meer te weten komen over Kingfisher marketing? Volg ons dan op social media: Facebook, Instagram of LinkedIn.