Je product of dienst is een groot succes op de Nederlandse markt. De zin om een nieuw pad te bewandelen over de grens, is aanwezig. Kortom: de Belgische markt trekt je aandacht en je wilt er iets mee doen. Terecht! Maar hoe pak je dat nu best aan, dat handelen op de Belgische markt?
Waar moet je op letten? Je succesvolle Nederlandse strategie gewoon copy-pasten naar het buitenland? Dat is alvast geen verstandig idee.
Elk land heeft zijn eigen gewoontes, taal, cultuur, manier van werken, etc. Aangezien je doelgroep in het buitenland zit, is het belangrijk om rekening te houden met die verschillen.
Handelen op de Belgische markt
In je zoektocht naar een exportmarkt kijk je in eerste instantie naar onze buurlanden. Dat zijn bovendien de grootste exportlanden van Nederland.
Is handelen op de Belgische markt dan de gemakkelijkste optie omdat we dezelfde taal spreken? Nee hoor! We spreken allemaal misschien wel ‘Nederlands’, maar dat betekent niet dat we elkaar ook daadwerkelijk begrijpen. Bepaalde woorden hebben een andere betekenis, onze manier van werken verschilt en ons mediagebruik varieert.
We geven hierbij enkele voorbeeldjes van hoe Nederlanders van hun zuiderburen verschillen.
Manier van communiceren
Staat er een vergadering op de planning? Nederlanders nemen de tijd voor het gesprek, ze hakken niet snel de knoop door. Belgen daarentegen komen het liefst zo snel mogelijk tot een beslissing en proberen het eeuwig vergaderen te vermijden. Kort maar krachtig en met het doel voorop. Bovendien lunchen Belgen graag en een lunchmeeting is dan ook een vast begrip!
Nederlanders zijn recht voor de raap. Zij zeggen waar het op staat en wat ze denken. What you see is what you get. Belgen daarentegen zijn een bescheiden volkje en denken eerst twee keer na voordat ze hun mening delen.
Time is money
Plan je een crossborder meeting, dan vraag je best naar een specifiek tijdstip, zodat er geen misverstanden ontstaan. Nederlanders spreken namelijk tussen 12u en 14u over voormiddag en tussen 16u en 18u over namiddag. Voormiddag is in deze vorm overigens minder spreektaal dan namiddag. Belgen nemen voor- en namiddag een stuk letterlijker. Voor de middag vindt in België plaats tussen 9u en 12u. Namiddag speelt zich af tussen 12u tot 18u.
Heb je een afspraak in de ochtend? Dan betekent dat in België de vroege ochtend, voor 9u dus. Nederlanders daarentegen spreken de hele periode voor 12u over ochtend. Hetzelfde geldt voor middag. In België duurt de middag gewoonlijk van 12u tot 14u, terwijl in Nederland de middag start om 12u en eindigt om 18u.
Gratis e-book
Bovenstaande voorbeeldjes zijn slechts een fractie van het crossborderverhaal.
Ben je van plan om te handelen op de Belgische markt of andere buitenlandse markten aan te boren? Kom dan langs om je crossborderplan uit de doeken te doen. Kingfisher marketing is jouw bird in crime om je hierin te begeleiden en te ondersteunen!
Kingfisher marketing heeft de ultieme tips om zaken te doen in België in een e-book gegoten. Hierin vind je de do’s & don’ts voor wanneer je je begeeft op de Belgische markt.