Zie jij soms door de bomen het bos niet meer als het op social media aankomt?! 🙃 Dat begrijpen wij helemaal, want online vind je tal van mogelijkheden. Zo kan je diverse doelgroepen aanspreken, verschillende kanalen kiezen, organisch posten of adverteren, … Start daarom met een socialmediastrategie zodat jij weet welke richting je precies uitgaat en het overzicht bewaart. Ontdek hieronder welke stappen je moet ondernemen om van jouw social media verhaal een succes te maken!
Ga op onderzoek uit en breng je brede doelgroep in kaart.
Begin aan je socialmediastrategie door aan social listening te doen. Wanneer je in beeld hebt wat jouw merk, service of product precies inhoudt, kan je aan de hand van social listening uitpluizen wie er iets over vertelt, waarover jouw doelgroep praat, welke vragen ze stellen, … Je komt te weten waar ze online te vinden zijn en krijgt inzicht in tal van demografische gegevens zoals hun leeftijd, interesses en geografische gegevens.
Om dat allemaal in kaart te brengen, kan je werken met een aantal tools zoals Google Alerts en Mention. De eerstgenoemde tool is een gratis service van Google waarbij je een aantal relevante zoekwoorden dient op te geven. Op basis van die zoekwoorden ontvang je meldingen over hetgeen wat Google oppikte tijdens het indexeren. Ook Mention is een interessante tool voor social listening, omdat je met die tool meer dan honderd socialmediakanalen kan analyseren. Door die analyse krijg je inzichten over verschillende parameters zoals:
- Klanttevredenheid: hoe tevreden zijn klanten over jouw producten en/of diensten?
- Brand awareness: hoe herkenbaar zijn je producten en/of diensten en je bedrijf?
- Marktaandeel: hoeveel van de markt heb je in handen?
- Net promotor score: hoe waarschijnlijk is het dat zij positieve woorden te vertellen hebben over jouw bedrijf?
- Conversiepercentage: hoeveel van jouw leads kopen daadwerkelijk iets aan?
- …
Ons advies? Speel in op alle informatie die je verzamelt via social listening!
Verklein je doelgroep en weet waar je ze bereikt.
Vervolgens dien je de brede doelgroep uit stap 1 te segmenteren. Dat doe je door een persona op te stellen waarin je een gedetailleerde omschrijving geeft van een (fictief) persoon die jouw doelgroep weerspiegelt. Zo geef je een gezicht aan jouw doelgroep. Hoe je een persona opstelt, ontdek je in deze blog.
Uiteraard is het noodzakelijk dat jouw doelgroep online actief is én zich op één of meerdere socialmediakanalen begeeft. In de Vlaamse Digimeter van 2021 van onderzoekscentrum Imec vind je alvast een overzicht van de meest gebruikte socialmediakanalen naargelang leeftijd. Zo bereik jij je doelgroep in een handomdraai!
Bepaal je socialmediadoelstellingen!
Denk in je socialmediastrategie ook na over wat je wil bereiken met social media. Dat kunnen verschillende doelen zijn, bijvoorbeeld een hogere naamsbekendheid, de reputatie van je organisatie verbeteren, snel reageren op vragen van klanten en bouwen aan een hogere klanttevredenheid, meer conversies behalen, meer websiteverkeer genereren, een betere ranking in Google, een community opbouwen, awareness creëren, …
Stel je doelstellingen steeds op volgens het SMART-principe. Iedere doelstelling moet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Zo maak je het heel specifiek waardoor je de resultaten achteraf gemakkelijk kan monitoren!
Giet alles in een overzichtelijk contentplan en kies voor paid advertising.
Start daarna met het uitwerken van een overzichtelijk contentplan . De contentplanner van Kingfisher marketing is daarbij een handige tool. Maak jouw content concreet in één overzichtelijk plan en verlies nooit iets uit het oog! Hou met het inplannen ook rekening met je budget. Door regelmatig betalende campagnes op te zetten, bereik je specifieke doelgroepen op basis van interesses en demografische gegevens zoals het beroep, leeftijd, woonplaats, relatie … Maak daarnaast ook gebruik van remarketingdoelgroepen. De personen die deel uitmaken van die doelgroep, hebben al eerder interactie gehad met je bedrijf. Ze bekeken bijvoorbeeld een bepaalde video in een specifieke campagne of ze bezochten je website of een specifieke landingspagina. Dankzij betalende advertenties is het eenvoudiger om de juiste doelgroep op het juiste moment te aan te spreken en volgen de gewenste resultaten sneller.
Creëer interactie!
Met eigentijdse en unieke content verras je je doelgroep waardoor ze reageren op je posts. Daar hecht het algoritme van ieder socialmediakanaal veel belang aan. Veel interactie weerspiegelt immers de relevantie van de content die je plaatst. Dat betekent uiteraard niet dat jij het gesprek moet leiden. Zorg ervoor dat jouw doelgroep aan het woord is door bijvoorbeeld te peilen naar hun mening. Reageer wel op ieder bericht zodat je op lange termijn een community creëert. Het is vanzelfsprekend dat negatieve reacties kunnen voorkomen. Wij raden aan om ze niet te verwijderen, maar wel snel te reageren met een positieve en constructieve boodschap.
Meten is weten.
Om jouw socialmediadoelstellingen te behalen én te meten is het nodig om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) vast te leggen. Voorbeelden daarvan zijn websitestatistieken, aantal websitebezoekers, aantal en sentiment van reacties op posts, aantal deelacties … Uiteraard is de Return on Investment ook van belang. Zo kan je op basis van het aantal conversies nagaan wat de inspanning en het bestede budget hebben opgeleverd.
Dankzij de gekozen KPI’s kan je op regelmatige basis nagaan of je op de goede weg bent om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Je kan dan de copy of visual bijsturen indien dat nodig is. Door te meten leer je wat goed gaat en wat er in de toekomst beter kan.
Zit jij na het lezen van deze blog nog steeds met je handen in het haar?! 🧐 Kingfisher marketing helpt je graag op weg om de juiste strategie te bepalen!