05/11/2019

Liesbeth

Crossborder: België vs Nederland

Een lekker pilsje of een frisse pint? Een bakje patat of frietjes van de frituur? Wij Belgen en Nederlanders verstaan elkaar. Of we elkaar begrijpen? Dat is iets anders. Er zijn heel wat verschillen waar je in het eerste opzicht niet aan denkt. Crossborder, of het verschil tussen België en Nederland op een ludieke manier kort toegelicht:

Ca va nog hé?

Iets wat je een Nederlander niet snel hoort zeggen. Opvallend dat we in België hier en daar Franse woorden overnemen maar uiteindelijk is het ook weer niet zo shocking. Enfin, niet voor niets dat Wallonië deel uitmaakt van België. Zo zijn er tal van begrippen die een andere betekenis hebben in België t.o.v. Nederland.

Als fabrikant van flitspalen spreek je in Nederland beter niet over de term vallende sterren. Want dat is enkel een fenomeen dat gespot wordt op de Belgische wegen. Andere ludieke misverstanden? Een pinker in de wagen krijgt in Nederland de benaming knipperlicht, makes sense maar je moet het weten. Wijsheidstanden laten trekken? Dan spreek je in Nederland over verstandskiezen. Of het verstandig is om research te doen voor je met bepaalde woorden communiceert op de Belgische markt en omgekeerd? Absoluut!

Stiptheid voor interpretatie vatbaar

Nederlanders zijn stipt. Wij Belgen ook, maar een vleugje fashionably late blijft aanwezig. Een afspraak blijft uiteraard een afspraak, alleen hebben we niet altijd dezelfde tijd in gedachte. De ochtend van de Nederlanders duurt aanzienlijk langer, terwijl onze namiddag een stuk later begint. Verwarrend? Lees even mee.

Een Nederlandse dag gaat er als volgt aan toe: om zeven uur staat de wekker. Dan begint de ochtend! Aangekomen op werk? Dan is het nog steeds ochtend. De ochtend duurt exact tot 12u, vanaf dan spreken over tussen de middag. Om vijf voor twaalf kan je in Nederland nog begroet worden met goedemorgen. Well, goodmorning to you too. Hoelang tussen de middag duurt? Tot welgeteld één uur in de namiddag, a.k.a. 13u. Vanaf 13u spreken we over de middag en die eindigt na het avondeten.

Heb je een afspraak met een Nederlander in de voormiddag? Dan gaat deze afspraak dus door tussen twaalf en twee. Een afspraak in de namiddag vindt plaats tussen vier en zes. Een andere mindset die ongetwijfeld handig kan zijn voor wanneer wij als Belgen het fashionably late principe willen uitvoeren in realiteit ;-).

via GIPHY

Manier van communicatie

Wij Belgen vinden dat Nederlanders soms nogal bot kunnen overkomen. Al is het uiteraard niet de intentie van de Nederlander om zo een indruk na te laten. De oorzaak kan je dan ook ergens anders gaan zoeken, want heldere communicatie staat bij de Nederlander centraal. Vraag je iets, dan kan je ook rekenen op een eerlijk antwoord. In België kan het er al eens anders aan toe gaan, want rond de pot draaien kunnen we als de beste ;-). Het antwoord van een Nederlander krijgt dus eerder een insteek van eerlijkheid dan een perspectief van botheid. De positieve kant van zaken doen in Nederland? Die is recht-toe-recht-aan.

Da’s dan in de sjakos

Als Belg hebben we interesse in alles en iedereen en het is net die manier van interesse tonen die in Nederland anders opgevat wordt. Geven we aan dat we iets ‘interessant vinden’, dan denkt een Nederlander dat het in de sjakos is. Dat is waar het fout loopt, want wanneer we als Belg ‘interesse’ hebben, kan het ook vaak een vorm zijn van iets beleefd afwijzen of eigenlijk zelfs niet geïnteresseerd zijn. Het komt net door hun directe vorm van communicatie dat een Nederlander de signalen verkeerd opvat en ze blijven doorgaan tot ze de deal binnenhalen. Met andere woorden, wanneer het aankomt op zaken doen, hanteren we best een oprechte vorm van communicatie. Ja is ja en nee is nee, alles wat daar tussenin valt maken we best zo duidelijk mogelijk. Zeg je misschien, vertel dan duidelijk wat je daarmee bedoelt en zorg voor een goede opvolging om deze misschien vervolgens te veranderen naar een ja of nee.

Er zijn nog zoveel meer details waarmee je rekening kan houden, het bovenstaande is nog maar een tipje van de sluier. Benieuwd? Kom langs, we bekijken samen wat de beste manier van werken is voor jouw product of dienst.