Aan het einde van het jaar, tijdens de koopjesdagen, geven lokale handelaars en grote ketens vaak (hoge) kortingen om klanten over de streep te trekken. Daarmee willen ze hun naamsbekendheid vergroten, de verkoop verhogen, klanten behouden én nieuwe klanten aantrekken.
Koopjesdagen zoals Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday zorgen ervoor dat consumenten massaal naar de winkelstraten trekken. Om dan nog maar te zwijgen over Sinterklaas en de feestdagen die eraan komen. Jammer maar helaas, corona heeft er een stokje voor gestoken. Door de verstrengde maatregelen blijven de deuren dicht. Klanten moeten op zoek gaan naar andere manieren om hun slag te slaan. Het is aan de ondernemers om hier creatief mee om te springen, maar hoe doe je dat nu eigenlijk?
Hoe ga je creatief om met koopjesdagen in tijden van corona?
Het koopgedrag van de consument is het afgelopen jaar drastisch veranderd door de coronacrisis. Steeds meer mensen hebben de weg naar de online winkels gevonden. Daarom is het meer dan ooit nodig om mee op de kar te springen. Alleen dan houden (lokale) handelaars hun hoofd boven water. Toch is het niet per se nodig om met lage prijzen te adverteren waardoor jij niet uit je kosten geraakt. Het is belangrijk om klanten te binden: stel hen daarom niet teleur tijdens de koopjesdagen! Zorg ervoor dat ze ook achteraf de weg naar jouw (online) winkel vinden.
Hieronder geven we je een aantal tips zodat jij er helemaal kan invliegen!
Website
Je website is de motor van je bedrijf. Het is ‘the place to be’ waarop je alle informatie centraliseert. Mensen gaan steeds meer online op zoek naar informatie. Zeker in tijden van corona gaan mensen online actief op zoek naar informatie. Daarom is het belangrijk om een goed werkende website te hebben. Wil je graag meer weten over het belang van een goede website? Lees dan zeker deze blog! Wanneer je producten verkoopt, is een overzichtelijke webshop zeker een grote meerwaarde. Consumenten houden ervan om online te shoppen en hun pakketje thuis te laten leveren. Het is immers zeer eenvoudig en het kost weinig moeite!
Gebruik andere verkoopplatformen & zorg voor een persoonlijke touch
Heb je nog geen tijd gehad om een webshop op te zetten? Gebruik dan andere verkoopplatformen voor de verkoop van jouw producten! Het afgelopen jaar zijn verschillende handelaars daar heel creatief mee omgegaan. Een voorbeeld is een online privéverkoop via Skype, ZOOM of een ander virtueel platform. Op die manier benaderen én helpen ze de klant persoonlijk in zijn of haar aankoopproces. Die kanalen kunnen overigens ook gebruikt worden om bijvoorbeeld een workshop of infosessie te organiseren.
Ook Instagram en Facebook zijn uitstekende kanalen om een online verkoop op poten te zetten. Post een aantal foto’s, video’s of boomerangs en vraag aan je klanten om een privéberichtje te sturen als er interesse is. Spoor hen ook aan om vragen te stellen via Messenger of WhatsApp. Zorg dat je er voor hen bent!
Dankzij de verkoop via die platformen heb je onmiddellijk contact met je klanten. Dat zijn twee vliegen in één klap!
Communiceer met je klanten
Ga in gesprek met je klanten. Dat kan ook online. Gebruik hiervoor social media kanalen zoals Facebook en Instagram. Vraag in een één-op-één gesprek naar hun verwachtingen en peil naar hetgeen ze echt belangrijk vinden. Verder kan je ook relevante content verspreiden. Gebruik foto’s, video’s, blogs en vlogs op verschillende kanalen. Stuur jouw klanten eventueel een nieuwsbrief met een aantal tips & tricks. Zo voelen klanten zich betrokken met je bedrijf. Zorg dat je aanwezig bent en opvalt tussen de massa. Honger naar meer content? Dan kan je hier van meer smullen 😉
Verklein de drempel om te kopen
Plaats jezelf in de schoenen van de klant: wat zou jij belangrijk vinden tijdens een online aankoop? Juist! Gratis levering, verschillende leveringsmogelijkheden en verschillende betaalmogelijkheden. Bied dat ook aan! Het is begrijpelijk dat het soms niet mogelijk is om de leveringskosten niet in rekening te brengen. Zorg er dan voor dat er ook afhaalopties zijn. Op die manier heeft de klant nog steeds de keuze om het pakketje af te halen of te laten leveren tegen een bepaalde kostprijs.
Geef een extraatje
Er is niets zo leuk als een pakketje uitpakken en ontdekken dat er nog een extraatje bij zit! Verwen je klanten door hen een uitstekende service te bieden. Geen hen bijvoorbeeld een gratis staal van een bepaald product of steek er een persoonlijk kaartje bij. Laat hun weten dat je hun lokale steun erg apprecieert!
Promoot cadeaubonnen
Een cadeaubon is eenvoudig in aankoop en de klant kan het op een later tijdstip gebruiken. Vraag of ze je daarmee een hart onder de riem willen steken in tijden van corona.
Ready, set, go!
Heb jij zin gekregen om erin te vliegen met jouw online verhaal? Ga er dan voor! Je moet iets doen om jouw (potentiële) klanten te overtuigen om bij jou te kopen. Zorg ervoor dat je hun aandacht trekt door op een originele manier uit de hoek te komen. Zo zullen jouw koopjesdagen een succes worden!