Een goede huisstijl is herkenbaar en zorgt ervoor dat je bedrijf professioneel overkomt. Potentiële klanten hechten veel waarde aan de eerste indruk die een bedrijf op hun achterlaat. Om ervoor te zorgen dat alle bedrijfsuitingen op dezelfde lijn zitten, stel je best een huisstijlhandboek op.
Het belang van een goede corporate identity (of huisstijl) wordt vaak onderschat. Toch is het de moeite om hierin te investeren, want een goed design vertelt een verhaal, jouw verhaal.
Wat is corporate identity?
Corporate identity of huisstijl is het grote geheel van alle visuele aspecten van een bedrijf. Hieronder valt het logo, briefpapier, visitekaartjes, brochures, product design, werkkledij, gadgets, … Een corporate identity moet alle indrukken die worden gewekt door het bedrijf omvatten. Consistentie is onontbeerlijk.
Met een sterke huisstijl val je op!
Hoe inwisselbaar is jouw bedrijfsidentiteit? Kijk eens goed rond en je zal misschien versteld staan, want veel bedrijven lijken op elkaar. Je hebt als bedrijf waarschijnlijk maar één kans om je klant vast te grijpen, daarom is die eerste indruk cruciaal! Zorg ervoor dat je onderscheidend bent.
Ieder bedrijf heeft iets te vertellen aan het publiek. Daarom is het belangrijk dat de waarden, de missie en de visie in het ontwerp zitten. Dat moet terugkomen in de volledige huisstijl. Het geeft mensen aanleiding om mee te gaan in jouw verhaal.
Een belangrijk onderdeel: het logo
Een logo is hét kenmerk van je bedrijf. Een logo is geen omschrijving van een bedrijf, het is een soort van ambassadeur. Paul Rand (ontwerper van het IBM logo) zei er dit over: “Design is the silent ambassador of your brand.”
Een goed logo is tijdloos, maar moet natuurlijk wel meegroeien met de markt. Een bedrijf evolueert nu eenmaal en dus het logo ook. Grote bedrijven zoals Google, Apple of Shell zijn daar perfecte voorbeelden van. Het is ook niet voor niets dat dit ‘love brands’ zijn geworden.
Een goede identity geeft een goede omzet
Grafisch ontwerp is meer dan het ‘mooi maken’ van je communicatie. Goed design genereert aantrekkingskracht en dat leidt dan weer tot aankopen, clicks,… Het is een investering in je doelpubliek en misschien zelfs erbuiten. Zorg er dus voor dat mensen je herkennen en van je merk gaan houden.