Copywriting is een vak apart. Van korte copy voor socialemediaberichten tot lange teksten voor je website of blogberichten. Bij sterke communicatie hoort nog sterkere copy. Wil je weten waar je op moet letten tijdens het schrijven? We delen tips om je copywriting te boosten.
Copywriting voor Google
De belangrijkste tip van allemaal: hou Google in je achterhoofd tijdens het schrijven. Say what? Google (en andere zoekmachines) houden van geoptimaliseerde teksten met relevante zoekwoorden.
Bepaal op voorhand de belangrijkste sleutelwoorden van je websitetekst of blog en verwerk die in de copy. Google weet zo waarover je tekst gaat en kan de pagina gemakkelijk indexeren. Het resultaat? Je verschijnt hoger in Google. Duidelijk? Dan is het nu tijd om je teksten naar een hoger niveau te tillen met onze tips.
5 tips om je copywriting te boosten
1. Schrijf zoals je praat
Als je schrijft, gebruik je vaak moeilijkere woorden. Denk maar aan ‘steeds’, ‘desalniettemin’, ‘in functie van’, ‘heel wat’, ‘zich bevinden’, … Schrijftaal in plaats van spreektaal. Die schrijftaalwoorden maken je tekst omslachtig. Pas de dialoogmethode toe: schrijf zoals je praat en formuleer het niet anders. Want schrijven is praten met een scherm tussen.
Voorbeelden
- heel wat 👉 veel
- desalniettemin 👉 toch
- in functie van 👉 op basis van
2. Gebruik werkwoorden die écht werken
Werkwoorden werken toch altijd? What’s in a name.
Think again, ‘kunnen’, ‘moeten’, ‘zullen’ en ‘hebben’, zijn stuk voor stuk werkwoorden die weinig vertellen. Ze voegen niks toe. Meer nog, ze vertragen de tekst en je verhaal.
Wil je je copywriting boosten? Gebruik dan dynamische werkwoorden als ‘springen’, ‘verbeteren’ of ‘slapen’.
3. Schrijf actief
Schrap ‘worden’ uit je woordenschat en schrijf actief. Deze tip spreekt voor zich, al is de switch naar actief schrijven soms moeilijk.
‘De vlag wordt gehesen door de militair’, leest minder vlot dan ‘de militair hijst de vlag’. Zie je het verschil? Zin twee is korter en daadkrachtiger. Het onderwerp (de militair) doet iets actief. In zin één wordt de vlag (passief!) gehesen.
4. Pas het 1-2-3'tje toe
Opsommingen creëren structuur en ademruimte in een tekst. Je lezer krijgt een duidelijk overzicht. Voeg je ze toe in je tekst? Pas dan het ‘1-2-3’tje’ toe. Som drie zaken op in bullet points, van kort naar lang. Op die manier leest je tekst vlotter.
Voorbeeld
- du vin
- du pain
- du Boursin
In het voorbeeld is ‘du Boursin’ het langste woord. Dat zie je ook in de opsomming.
5. Doe de Elschotproef
Ken je de uitdrukking ‘schrijven is schrappen’. Dat is het principe van de Elschotproef, vernoemd naar schrijver Willem Elsschot. De proef verhoogt de leesbaarheid van je tekst.
Is je copy klaar? Lees hem hardop na en schrap alle loze woorden. Dat zijn woorden die niets bijdragen aan de betekenis van de tekst. Of het nu een klein signaalwoord is (‘dus’, ‘in feite’) of een volledige zin, durf op ‘delete’ te drukken.