Voor het realiseren van meer leads en verkopen is één ding cruciaal: je database of klantenbestand. Waarom is het nu belangrijk om je contacten te centraliseren in een database? Die kan je vergelijken met je hersenen. Alles wat je doet, wordt gecoördineerd door je hersenen. Leer je iets bij, dan wordt het daar opgeslagen zodat je de volgende keer nog efficiënter te werk kan gaan. En bij een CRM-systeem is dat net hetzelfde.
Database als essentieel onderdeel van een CRM
Als je een zeer performante database wil uitwerken, dan heb je een CRM-systeem nodig. CRM-what? CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management. Het doel van een CRM is om je database of klantenbestand centraal te stellen en van daaruit gerichte handelingen te doen zoals het uitsturen van communicatie (vb e-mails), het opvolgen van leads of het voorbereiden van een verkoopgesprek.
Concreet betekent dat, dat alle activiteiten -met de daaruit vloeiende informatie- die je doet (vb. het uitsturen van e-mails, opvolgen van verkoopgesprekken of offertes, etc.), in je centrale database worden opgeslagen. Op die manier kan je de volgende keer nog gerichter e-mails uitsturen of je verkoopgesprek voeren.
Waarom een CRM-systeem gebruiken?
Veel bedrijven worstelen met het overzichtelijk bijhouden van gegevens. Belangrijke gegevens over klanten of prospecten raken gemakkelijk zoek of worden als niet relevant gezien op dat moment. Denk bijvoorbeeld aan het opvolgen van offertes, een telefoontje met een belangrijke lead, etc. Daarnaast blijft het moeilijk om te bepalen welke leads of prospecten het interessants zijn. En wanneer een collega vertrekt, gaat er vaak essentiële informatie verloren. Oorzaak? Een centraal punt om informatie op te slaan ontbreekt.
Een CRM-systeem is speciaal ontwikkeld om een makkelijke oplossing te bieden voor die uitdagingen. Het zorgt ervoor dat elk bedrijf, hoe klein dan ook, het volgende realiseert:
- Het vergemakkelijken van het klantenbeheer en administratie.
- Het gebruik van één centrale database voor alle klanten, prospecten etc.
- Snel en gemakkelijk versturen van e-mailings (vb. een automatische mail over projecten, Nieuwjaar, evaluatie na verkoop, …).
- Snellere en betere voorbereiding van prospectie.
- Gerichter te werk gaan door segmentatie (niet elke klant of prospect heeft dezelfde interesses en noden).
- Betere en vlottere opvolging van offertes, afspraken en andere.
- Analyseren van campagnes, contacteren, etc.
Database beheer is een belangrijk onderdeel van een CRM tool. Andere belangrijke pijlers zijn:
Twijfel je nog over het nut van een CRM-systeem, lees dan onze blog “6 vooroordelen ontkracht over een CRM-systeem”.