Misschien heb je er al eerder van gehoord. Misschien nog nooit. TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo’n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijdscategorie bevindt. Maar wat maakt TikTok nu zo interessant voor jouw bedrijf? En hoe bereik je je doelgroep op TikTok? Kom het te weten in onderstaande blog.
Wat is TikTok?
TikTok is een app om video’s te maken die niet langer dan 15 seconden duren. Je mag meerdere video’s samenvoegen en zo een video delen van maximaal 60 seconden. In de app kun je direct de video’s bewerken met muziek, filters, effecten en andere editing tools. Het platform is een plaats waar gebruikers zichzelf creatief kunnen uiten. En die gebruikers bestaan vooral uit tieners. Generatie Z dus.
Wat maakt TikTok uniek?
Met TikTok kun je optimaal sámen content maken. TikTok is ingericht op de behoefte van jongeren om de content op elkaar af te stemmen. Dat is exact wat de app beduidend anders maakt dan zijn concurrenten. TikTok maakt het mogelijk om samen een ‘duet’ op te nemen. Door op elkaars video te reageren, verschijnt er een splitscreen. Gebruiker 1 uploadt een video en gebruiker 2 kan daar weer iets aan toevoegen.
TikTok gebruiken als marketingkanaal
Vanwege de grote populariteit van de social media app vragen veel bedrijven zich af of ze niet mee moeten doen met deze trend. Een logische vraag, maar dan moet je wel zeker weten of je doelgroep zich op TikTok bevindt. De basis van goede marketing ligt namelijk bij het bepalen van jouw doelgroep. Als jij niet weet wie jouw doelgroep is, kan je ook niet de juiste marketingtechnieken toepassen.
Als jouw bedrijf de jongere doelgroep wil benaderen is het aangeraden om een TikTok account aan te maken. De doelgroep van 6 tot 24-jarigen bereik je namelijk op TikTok. Hou er rekening mee dat het op TikTok alleen mogelijk is om video’s te plaatsen, dus het is belangrijk dat je als bedrijf videocontent hebt of bereid bent om te maken. Als je videocontent niet als een struikelblok, maar als een uitdaging voor je bedrijf ziet, zijn er enkele mogelijkheden hoe je je doelgroep kan bereiken:
Start een hashtagchallenge
Eén van de manieren om je bedrijf zichtbaar te maken op TikTok is een hashtagchallenge starten. De populaire hashtagchallenges zien de gebruikers altijd voorbijkomen wanneer ze op het knopje ‘Ontdekken’ klikken. Deze hashtagchallenge kan je ook gebruiken om te adverteren. Met een hashtagchallenge kan je als bedrijf engagement creëren met de gebruikers en als je een leuke challenge verzint, kan de challenge zelfs viraal gaan.
Samenwerken met influencers
In België zijn er verschillende TikTok influencers die een groot bereik en aantal volgers hebben. Door samen te werken met een influencer die bij jouw bedrijf past, kan je een grote doelgroep bereiken.
Conclusie
Als Generatie Z binnen jouw doelgroep valt, kan het zeker verstandig zijn om je bedrijf zichtbaar te maken op TikTok. Zorg er echter wel voor dat je het platform goed leert kennen en mee kan gaan met de laatste trends.