Wat is dat, interactie op social media?
‘Interactie op social media’ wil eigenlijk niet meer zeggen dan ‘het reageren, liken en klikken op links bij advertenties en posts’.
Waarom is dat belangrijk?
Zorgt je content voor veel interactie? Dan wil dat zeggen dat er interesse is in het product of de dienst die je aanbiedt. Dat is als bedrijf uiteraard het hoofddoel.
Maar interactie creëren is ook belangrijk om enerzijds als bedrijf een connectie met de consument te verkrijgen en anderzijds om meer bereik te genereren bij het grotere publiek. Hoe beter de interactie is met jouw content, hoe groter de zichtbaarheid van jouw content.
Die zichtbaarheid, daarvoor doen we het allemaal. Door de algoritmes van de verschillende social media apps is het nog nooit zo belangrijk geweest om die interactie te genereren. Anders word je niet gezien.
Fabels en feiten over interactie op social media
Social media dient enkel om een boodschap over te brengen.
Dat klopt uiteraard niet, het noemt niet voor niets ‘social media’, naast het overbrengen van de boodschap is een socialmediaplatform de perfecte plaats om in dialoog te gaan met je doelgroep.
Hoe minder volgers, hoe minder interactie en betrokkenheid
Het interactiepercentage wordt niet berekend op hoeveel volgers je hebt, maar op basis van verhouding tussen de interactie en je aantal volgers. Pin je dus niet vast op het feit dat je veel of weinig volgers hebt, maar op hoeveel van die volgers effectief betrokken zijn bij jouw content.
Like, share & win for the win!
Like, share & win-acties lijken ideaal om interactie te doen ontstaan en je bereik exponentieel te laten toenemen, maar eigenlijk is dat tegen de principes van Facebook. Dat wil niet zeggen dat je geen actie op poten mag zetten, maar als je het doet is het belangrijk dat je de voorwaarden naleeft. Meer tips daarover vind je hier terug!
Tot slot nog enkele tips!
- Post nooit exact op het uur, maar steeds op een random moment. Dit zou de kans op viraliteit vergroten. Sommige planningstools doen dat automatisch voor jou. Bijvoorbeeld StoryChief.
- Langere Facebookposts (>500 tekens) genereren vaak meer interactie dan korte captions met links naar eigen pagina’s.
- Links zijn interessant voor kliks, downloads en andere conversies, maar niet om interactie te genereren, want je trekt de volger weg van de post zelf.
- Maak gebruik van video’s, ze zijn een belangrijke factor voor interactie op je post. Doordat je volgers je zien en horen, krijgen ze een veel beter idee over wie jij bent of wat je product of dienst voor hen kan betekenen.
- Stel een vraag in je post, dat mag via de caption, maar mag ook in de video of visual zitten.
- Gebruik steeds emoji’s in je posts en kies emoji’s die waarde toevoegen aan je post.
- Post regelmatig om zo een goede plek in de feeds van je volgers te bemachtigen.
ER SAMEN INVLIEGEN?
Ga je nu zelf aan de slag met je content of geef je het liever uit handen?