Communiceren met B2B of B2C klanten varieert, maar heeft ook grote gelijkenissen. Moet je alles zo anders aanpakken of zijn er toch meer overeenkomsten dan wij denken? Het doel is hetzelfde, toch? Informeren, overtuigen en verkopen. Er zijn veel verschillen, maar de grens tussen B2B en B2C is niet zo scherp als die ooit geweest is.
Twee aparte werelden
B2B vertaal je als ‘business-to-business’ en B2C is dan weer ‘business-to-consumer’. Om een voorbeeld te geven: als je jouw product aan de man wil brengen via verkooppunten spreken we van een B2B-connectie. Wil je als handelaar je product aan een individu verkopen spreken we over een B2C-connectie.
Je moet het voor beide partijen dus anders aanpakken. Waar er in B2B rationeel wordt beslist over een aankoop zal een individu (B2C) vaker op basis van emotionele factoren zijn keuze maken. Toch klopt dat niet 100%. Binnen een bedrijf is het een individu die de beslissing maakt, waardoor dat voor een stuk ook emotioneel is. Het verschil zit in het feit dat je bij de B2C klant maar één schakel moet overtuigen. Terwijl er bij een B2B klant meerdere schakels zijn die over de beslissing gaan. Zij wegen samen alle pro’s en contra’s af. Hieronder zetten we de belangrijkste verschillen even tegenover elkaar.
Denken vanuit de lezer
Zoals blijkt uit bovenstaande verschillen moet je je communicatie aanpassen naargelang de ‘business’-connectie. B2B wordt meestal gelinkt aan een formele manier van communiceren, veel droge info aanreiken en enkel vakjargon gebruiken, maar niets is minder waar. Het moet niet stokstijf en saai zijn hoe je een bedrijf aanspreekt. Net zoals bij een eindgebruiker is het belangrijk om bij een B2B klant je creativiteit te uiten. Experience en gevoel zijn voor beide partijen net zo belangrijk. Wat je niet uit het oog mag verliezen is dat je zorgt dat je communicatie ‘begrijpbaar’ is. Eindgebruikers zijn snelle beslissers, directe en duidelijke communicatie is dan aan de orde.
B2B klanten hebben dus ook nood aan een éénduidige boodschap, maar willen meer weten om het met een kritisch oog te bekijken. Voor een bedrijf hangt er veel meer vanaf om een aankoop te doen dan voor een individu. Een bedrijf moet immers winst genereren. Bijvoorbeeld een groothandel wil investeren in een nieuw product en koopt dan een groot aantal daarvan in om door te verkopen. Daar hangt voor het bedrijf veel risico aan vast als het dit product niet aan de B2C-klant verkocht krijgt. Terwijl een eindgebruiker maar één product koopt of een klein aantal. Waarbij hij of zij niet zoveel risico loopt, vaak is inruilen ook nog mogelijk indien het product niet voldoet aan de eisen van de koper.
Welke kanalen kies je?
Om je B2B-klant te benaderen is een goede website de basis, alles wat de klant moet weten vindt hij of zij hier terug. Ook zijn SEO en e-mailmarketing cruciaal. Bovendien is een LinkedInbedrijfspagina een must. Offline zet je dan weer in op aanwezigheid op beurzen en evenementen. Dat is de manier om mogelijke klanten rechtstreeks aan te spreken. Je vindt hier nog meer info terug over het gebruik en toepassen van de juiste kanalen voor B2B-klanten!
Voor B2C-klanten maak je ook gebruik van een website en SEO. Daarnaast is inzetten op contentmarketing zoals artikelen, video’s, blogberichten… een goede manier om de eindgebruiker te overtuigen. Een individu zal steeds raad vragen of meningen van andere gebruikers nagaan om een aankoop te overwegen. Ook social media spelen een essentiële rol bij het aanspreken en overtuigen van een eindgebruiker. Dat zal je zelf ook al ondervonden hebben. Het genereert een zeer hoge betrokkenheid. Verder maakt het visuele karakter het een ideaal medium om producten en diensten te promoten.
ER SAMEN INVLIEGEN?
Heb je nog meer vragen over B2B en B2C communicatie? Of over communicatie in het algemeen?