Bij affiliate marketing wordt je klant je verkoper. Hij prijst jouw producten of diensten aan. Verkoopt hij iets? Dan ontvangt hij een percentje. Hoe zet je een efficiënte affiliate marketingstrategie op voor jouw bedrijf? Wij geven tips!
Bij affiliate marketing wordt je klant je verkoper. Hij prijst jouw producten of diensten aan. Verkoopt hij iets? Dan ontvangt hij een percentje. Hoe zet je een efficiënte affiliate marketingstrategie op voor jouw bedrijf? Wij geven tips!
Het allergrootste voordeel bij deze vorm van marketing? Het is een win-win. Iedereen heeft er baat bij. Zowel jij als bedrijf, want je producten worden gepromoot en je verkoop stijgt. Maar zeker ook de affiliate. Hij of zij promoot je product en krijgt een commissie. Daarnaast zijn potentiële klanten sneller geneigd om iets aan te nemen van iemand die ze kennen en volgen online. De vriend, kennis of influencer testte het product al uit, waardoor de verkoopdrempel daalt.
Deze marketingstrategie is vooral populair in de e-commercesector omwille van het ‘no cure, no pay’-principe. De online winkel betaalt de affiliate alleen als er een verkoop is afgerond. Wil je zelf starten met affiliate marketing? Ontdek in dit stappenplan waar je op moet letten.
Om bij te kunnen houden of een websitebezoeker via een affiliate komt, heb je affiliate software nodig. Met de software kan je commissies per product instellen en unieke promotielinks (affilatelinks) genereren.
Wil je bezoekers tracken die via een affiliatelink op je website komen? Dan moet je een affiliatecookie instellen. De cookie wijst ook de commissie toe na een verkoop. Je bedrijf betaalt de aanbrengcommissie uit aan de affiliate en houdt het restant van de verkoop zelf.
Als je de software hebt ingesteld, kan je affiliaties aansluiten. Meestal werkt dat voor elke software op dezelfde manier: geïnteresseerden kunnen zich op je website registreren voor je partnerprogramma. Ze vullen hun gegevens in en ontvangen een gepersonaliseerde affiliatelink.
Er zijn een aantal manieren om affiliates aan te trekken:
Niet iedereen heeft evenveel kaas gegeten van online marketing. Daarom is het een goed idee om je promotoren (affiliates) te begeleiden. Dat kan aan de hand van een speciale partnerpagina op je website. Een conversiepagina waar het volledige partnerprogramma én jouw producten duidelijk uitgelegd zijn. Zo begint de affiliate met kennis én vertrouwen aan de promotie.
Tip: Voeg promotiemateriaal toe aan de pagina. Denk aan jouw bedrijfslogo, banners, product shots, enz. Dat maakt het voor de affilaites gemakkelijker om content te creëren rond jouw producten en merk.
Let op: bij affiliate marketing komen ook koude bezoekers voor. Wanneer een bezoeker op jouw website komt via een online advertentie bijvoorbeeld. De kans op conversie is dan klein.
Laat je potentiële klant eerst op andere manieren kennismaken met jouw bedrijf en producten. Schrijf een inspirerende blog over jouw product, investeer in naamsbekendheid op sociale media of verzamel bezoekers eerst op een eigen mailinglijst. Zo bouw je vertrouwen op.