Webdesigners zijn vaak gefocust op technische zaken zoals wireframes, aantal pixels, grids en code. Maar een goed webdesign gaat over meer dan een beeld of een woord juist plaatsen. Je wil een website creëren die in een globale strategie past. Een goed ontworpen website is meer dan een mooi uiterlijk.
Een goede website moet bezoekers naar je website toe trekken en mensen helpen begrijpen wie je bedrijf is en wat je doet. Dat wil zeggen dat ieder element van je website tot doel heeft je merk te versterken. Maar hoe kom je tot dat resultaat? Door een proces te volgen dat zowel vormgeving als functionaliteit bevat.
Stap 1: wat is het doel van de website?
In de eerste fase moet de ontwerper begrijpen wat het einddoel is van de website, dat gebeurt best in samenwerking met de klant. Hieronder enkele vragen die je daarbij kunnen helpen:
- Naar wie is de website gericht?
- Wat verwachten zij daar te vinden?
- Wat is het primaire doel? Informeren, amuseren of verkopen?
- Hoe zien de websites van de concurrentie eruit en hoe ga jij je hierin onderscheiden?
Dit is de belangrijkste stap in heel het proces! Als dit niet juist aangepakt wordt, kan je vanaf het begin al in de foute richting zitten. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn op persona’s te maken van je doelgroep.
Stap 2: een goede planning
Goede afspraken maken met alle andere betrokkenen is heel belangrijk. Zo stel je best een checklist of een tijdlijn op zodat iedereen goed weet wat er moet gebeuren op welk moment. Dat zorgt er ook voor dat niemand voor verrassingen komt te staan en dat iedereen een realistisch idee heeft van de deadlines.
Stap 3: sitemap en wireframes
De sitemap is de basis voor alle goede webdesigns. Het geeft de ontwerper een duidelijk beeld van de structuur van de website en het verklaart ook de links tussen verschillende pagina’s en elementen. Een website maken zonder een sitemap is zoals een huis bouwen zonder plan.
De volgende stap is het maken van de wireframes, deze vormen het framework van het uiteindelijke design. Het bevat geen echte design elementen maar het is wel een soort gids voor de uiteindelijke look.
Stap 4: de inhoud
Een cruciaal onderdeel van je website: de inhoud! Hierbij moet je rekening houden met verschillende doelen. Enerzijds wil je de bezoeker aanzetten tot actie en meer betrokken maken bij je bedrijf. Dat doe je door de manier van schrijven en hoe je tekst typografisch presenteert.
Anderzijds wil je een goede SEO-rating bekomen. Hier komt het er vooral op aan om de juiste keywords te gebruiken, dat kan je doen met de ‘Zoekwoordplanner‘ van Google. Nog een handige tool is ‘Google Trends’, hier kan je zien op welke termen mensen daadwerkelijk zoeken. De gekozen keywords moet je goed verspreiden over de volledige website.
Stap 5: het visuele aspect
Eindelijk is het tijd om de site visueel in te kleden! Essentieel hierbij is om te starten vanuit de huisstijl. Welke kleuren? Welke visuele elementen? Welke lettertypes?… Afbeeldingen worden ook steeds belangrijker, goede beelden geven je website een professionele uitstraling en stralen een positieve boodschap uit. Visuele content verhoogt het aantal clicks, betrokkenheid en conversies. Maar nog belangrijker dan dat, mensen willen beelden zien op een website. Beelden versterken namelijk de inhoud. Daarom werk je best samen met een professionele fotograaf.
Stap 6: testen
Heb je alle inhoud en is de website visueel opgemaakt? Dan kan het testen beginnen! Check op elke pagina of alle links correct werken, test de laadtijd van elke pagina en bekijk je website op verschillende browsers en apparaten. Alleen dan weet je zeker dat je site er altijd pico bello uitziet.
Stap 7: lanceren
Na al het harde werk kan je eindelijk de website lanceren! Verwacht niet dat dit vlekkeloos verloopt, kinderfoutjes zijn altijd van de partij. Webdesign is een constant lopend proces dat regelmatig onderhoud vraagt. Je moet de balans vinden tussen vormgeving en functie.