facebook_pixel

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

5 social media trends voor 2022

De online wereld is meer in beweging dan ooit tevoren. Social media is niet meer weg te denken uit je marketingstrategie. Iedereen is continu online, dus ook jouw doelgroep! Dat zal in 2022 alleen nog maar toenemen. Om hier goed op in te spelen, overlopen we de trends in social media land voor 2022. Met welke trends ga jij dit jaar aan de slag?

Trend #1: Less is more

Jouw doelgroep besteedt meer tijd op social media, maar minder aan de individuele posts in de feed. De kans dat ze jouw post voorbij zien komen, is groot maar niet iedereen zal de caption volledig lezen. Minder tekst en meer beeldgebruik was de afgelopen jaren al de trend en dat blijft ook in 2022 de boodschap, vooral op Facebook. Trek de aandacht met een kleurrijke afbeelding of boeiende video in jouw huisstijl en laat de beelden voor zich spreken. Een ellenlange beschrijving is geen meerwaarde. Let op: een duidelijke caption blijft wel belangrijk en geeft je post body. Speel ermee en kijk wat werkt.

Tip: pas je beschrijvingen aan afhankelijk van het medium waar je mee werkt. Op Instagram zijn hashtags bijvoorbeeld een absolute must, op Facebook net iets minder. Hulp nodig? Zo schrijf je de perfecte Instagram caption.

Trend #2: Maak je video social first

Hoewel er steeds meer aandacht én geld gaat naar videocontent, optimaliseren veel bedrijven die content niet voor elk social media platform. Een video op Facebook heeft een heel ander formaat en andere insteek dan video content op Instagram of zelfs Instagram Stories. Pas je video dus aan, aan het medium waar je mee werkt!

Ligt jouw focus op video? Dan raden we je aan om het pad van korte, verticale videocontent te bewandelen in 2022. Die videocontent kan je gebruiken voor Reels, TikToks en voor Stories op Instagram. Mag het iets anders zijn? Ga dan aan de slag met snelle formats, van maximaal 1 minuut, liefst in een vierkant of verticaal formaat. De eerste paar seconden moeten meteen de aandacht van je doelgroep trekken en die weten vast te houden!

Op TikTok duren de meest succesvolle video’s tussen de 7 en 10 seconden. Dezelfde trend zie je bij Instagram Reels: de meeste Reels zijn heel kort. Zelfs YouTube heeft inmiddels ‘YouTube Shorts’ geïntroduceerd in de YouTube app: korte verticale video’s die je in storyformat te zien krijgt op het platform. En ook daar zijn de ultrakorte video’s een succes. Geen gemakkelijke opdracht maar wel de moeite waard om op te focussen.

Video content - Social media 2022

Trend #3: Authentieke verhalen

Mensen zijn verkooppraatjes en opgeklopte verhalen beu. Beroemdheden die producten aanraden die ze zelf nooit gebruiken, zijn passé. Zet in 2022 in op authenticiteit met jouw bedrijf. Hecht je veel belang aan een gezellige werksfeer en familiariteit? Plaats enkele foto’s van een leuke teambuilding of gezellige lunch. Nieuwe medewerker aangeworven? Zet hem in de spotlight!
Draagt jouw organisatie ecologie hoog in het vaandel? Laat je CEO dan kort vertellen welke initiatieven op de planning staan dit jaar (in een video ;)). Kortom, toon waar je als organisatie voor staat. Zo bouw je een duurzame relatie op met je klanten en dat blijft essentieel!

Wil je toch met influencers werken? Dat kan nog steeds. Doe research en kies voor authentieke mensen die goed aansluiten bij jouw brand.

Social media trends - Emily in Paris

Trend #4: Voice content

Elke belangrijke speler in social media land zet al een tijd sterk in op voice gadgets. Denk maar aan Alexa van Amazon, Siri van Apple en de Google Assistant. Naast de virtual assistants is er ook ‘voice search’. Deze manier van zoeken op het web speelt een steeds grotere rol in de customer journey. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 51% van de consumenten gebruikmaakt van spraakgestuurde zoekopdrachten bij de aanschaf van een product. De zoektermen zijn vaak langer en worden als zinnen ingesproken. Hou daar dus rekening mee in je SEO.  Podcasts zaten al in de lift en dat wordt de komende tijd nog versterkt door nieuwe voice features in apps. Voice content is mainstream geworden.

Voice search - Social media trends 2022

Trend #5: TikTok is here to stay

Zit je met je bedrijf nog niet op TikTok? Een account aanmaken is dan de eerste stap want TikTok kan je niet meer negeren in 2022. Al was het maar omdat je moet weten wat er trending is. De invloed van TikTok op andere social media platformen is dan ook enorm. Het medium is vooral populair bij een jongere doelgroep, al is “jong” steeds relatiever. Je vindt er ook twintigers én dertigers, de gemiddelde leeftijd neemt toe. Dat betekent dat TikTok ook voor een ouder doelpubliek interessant kan zijn!

Zoek je nog een goed voornemen voor 2022? Spring dan op de TikTok-trein. Zoek concurrenten en influencers op en kijk wat zij doen. Spot de trends, speel erop in of beter nog: geef je eigen draai aan je TikTok content.

Heb jij nog andere social media trends voor 2022 gespot? Laat het ons zeker weten! Nog nood aan inspiratie op vlak van content voor je socials? Check dan zeker onze inhaakkalender!

Ondersteuning nodig met jouw social media in 2022?