facebook_pixel
30 day business challenge

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

30 day business challenge

30 day business challenge? Wat is dat? Wel, wij geven jullie 30 dagen lang tips en uitdagingen op gebied van marketing en communicatie, zowel tijdens als na de coronacrisis. Kan jij ze allemaal afvinken? #30daybusinesschallenge

TIP #1. Blijf kalm. Niemand heeft hier controle over.

Je medewerkers kijken, zeker nu, naar jou. Echt leiderschap komt nu naar boven. Je beslissingen en acties zijn ontzettend belangrijk.

TIP #2. Klant is koning, ook tijdens de coronacrisis

Blijf helder communiceren naar je klanten, leveranciers, partners, … Zijn je openingstijden en dienstverlening gewijzigd? Hoe kunnen ze je contacteren bij vragen? Zit er vertraging op leveringen? Kunnen ze terecht op een webshop? Lever je aan huis? …

TIP #3. Plaats een ‘Corona FAQ’ bovenaan op je website.

Gebruik het paginatype “FAQ” (Frequently Asked Questions) om alle vaak gestelde vragen van jouw klanten te beantwoorden. Update de FAQ regelmatig, ook nadat de situatie zich heeft hersteld.

TIP #4. Integreer een pop-up banner op jouw website

Is je zaak gesloten, moeilijker bereikbaar of wil je andere belangrijke info meedelen? Met een pop-up banner kan je dat snel communiceren aan je websitebezoeker.

TIP #5. Demonstreer een positieve kijk op de toekomst

Laat de klanten, werknemers en leveranciers zien dat je bedrijf er staat. Communiceer over lopende projecten, hoe je social distancing aanpakt, toon de medewerkers die op een positieve manier blijven werken.

TIP #6. Blijf communiceren en blijf actief.

Zet niet onmiddellijk je online marketingactiviteiten on hold. Bekijk welke kanalen en welke campagnes tijdens deze crisis wel ingezet kunnen worden. Denk hierbij vooral uit het standpunt van jouw klant. Hoe kan je hem of haar tijdens deze onzekere periode verder helpen met jouw product of dienst?

TIP #7. Digitaliseren: nu meer dan ooit

Het is zeker niet verkeerd om te investeren in een webshop. Restaurants werken nu bijvoorbeeld met afhaalmenu’s. Bied je een dienst aan? Dan kan je opteren voor online trainingen. Hoe kan je nu jouw aanbod digitaliseren? Stof om over na te denken en zo snel mogelijk werk van te maken!

TIP #8. Geen webshop? Upload je producten op je Facebookpagina of Instagramaccount.

Er zijn tal van mogelijkheden om je (potentiële) klanten in contact te brengen met jouw producten of diensten!

TIP #9. Breng de winkel naar de klant

Zorg dat klanten een virtuele rondleiding in je showroom of zaak kunnen volgen. Maak video’s en laat zien wat achter de schermen van jouw bedrijf gebeurt.

TIP #10. Ga eens aan de slag met SEO

SEO (om je website hoger in de google ranking te krijgen) is een werkje van lange adem, neem er nu de tijd voor. Schrijf content, integreer je keywords, zorg voor interne en externe links, voeg relevante call-to-actions toe, zorg ervoor dat al je afbeeldingen voorzien zijn van een alt-tag, …

TIP #11. Ontdek andere marketingmogelijkheden

Probeer TikTok eens uit, adverteer op Pinterest, … Misschien kan je wel enkele leuke video’s maken over je product of dienst? Brainstorm eens met jezelf of zet een online meeting op met je collega’s. Fun verzekerd!

TIP #12. Creëer extra content en schrijf een paar goede blogartikelen

Goede blogartikelen zijn stukken waarin je de vragen of problemen van je klanten beantwoordt en die je vervolgens koppelt aan je aanbod.

TIP #13. Google Mijn Bedrijf eindelijk goed inrichten

Ken je Google Mijn Bedrijf? Of klinkt Google My Business je bekender in de oren? Het is een handige tool waarmee je jouw bedrijf op internet een stuk zichtbaarder kunt maken. Gratis en voor niets! Vul het daarom zo volledig mogelijk in.

TIP #14. Search Console aan je website toevoegen

Naast Google Analytics is het ook aan te bevelen om gebruik te maken van Google Search Console. Hiermee krijg je handige inzichten. Bijvoorbeeld: op welke woorden je gevonden wordt en op welke woorden je potentiële klanten nu nog te weinig doorklikken.

TIP #15. Oude blogartikelen verbeteren

Voeg nieuwe informatie en voorbeelden toe, ga op zoek naar nieuws of extra beeldmateriaal. Verbeter de vindbaarheid door meer zoekwoorden toe te voegen en je artikelen opnieuw te promoten.

TIP #16. Zet succesvolle blogs om in een andere vorm

Niet iedereen houdt er van om tekst van een scherm te lezen. Op dit moment zijn podcasts echt booming. Misschien kun je jouw populairste blogartikelen wel voorlezen voor de microfoon.

TIP #17. Bepaal je prioriteiten

Normaal werken jullie in je bedrijf. Nu hebben jullie de kans om aan het bedrijf te werken: organisatiestructuren herzien, nieuwe markten/concepten bekijken, nieuwe werkprocedures, …

TIP #18. Probeer je netwerk verder uit te bouwen

Wie heb je al te lang niet gesproken? Met welke personen in jouw branche is het handig een connectie te hebben? Kun je die opdrachtgever van een tijd terug niet eens opbellen of skypen met een oud-collega?

TIP #19. Organiseer online vergaderingen

Wij kunnen dan wel niet samen in één vergaderzaal zitten om de dagelijkse dingen af te checken of om met een zakenpartner de verdere stappen te overlopen. Maar via een online vergadering kan je nog steeds face-to-face verder werken aan jouw project(en)!

TIP #20. Werk aan je marketing!

Maak een plan van aanpak voor de contentmarketing van je eigen website, bedenk creatieve manieren om nieuwe klanten te bereiken, breng jouw doelstellingen in kaart en zet je plannen in een marketingkalender.

TIP #21. Je website finetunen

Is jouw bedrijfswebsite al geschikt voor mobiele klanten? Nu veel meer mensen hun smartphones en tablets gebruiken om producten en diensten te vinden zoals die van jou, zou dat steeds meer prioriteit moeten krijgen.

TIP #22. Bereid jouw social media plan voor!

Breng structuur aan in jouw social media. Hiervoor kan je je posts voorbereiden voor de komende maanden en via een handige tool op voorhand inplannen. Dan ben je weer voor een hele periode gespaard.

TIP #23. Zet in op video!

Video is een geweldige manier om veel waardevolle informatie op een snelle, verteerbare manier te delen. Bovendien presteert het uitstekend en hoeft het niet ingewikkeld te zijn.

TIP #24. Maak een downloadbare whitepaper

Je hebt in al die jaren vast veel kennis vergaard over jouw sector, giet deze informatie in een whitepaper en zorg via advertenties dat mensen op jouw website geraken om die whitepaper te downloaden. Je kan hiermee ook heel wat extra e-mailadressen verzamelen.

TIP #25. Maak ingewikkelde processen in jouw bedrijf duidelijk aan de hand van infographics

Infographics maken in één oogopslag dingen duidelijk die je moeilijk onder woorden kan brengen.

TIP #26. Investeer je tijd in een opleiding en bied een cursus tegen betaling aan

Leer iets nieuws in je vakgebied, of juist totaal daarbuiten. Je verrijkt jezelf ermee en dat is altijd meegenomen! Breng deze kennis over naar jouw klanten, partners, …

TIP #27. Verzamel positieve recensies en getuigenissen van klanten

Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Zelfs gewoon actief blijven op sociale media en recensies en getuigenissen verzamelen kan! Wil je graag dat je klanten een positief stukje tekst aanleveren voor op je website? Ze zijn daar vaak toe bereid, maar je moet wel even de tijd nemen om ze erom te vragen.

TIP #28. Stuur een kaartje naar je bestaande klanten

Bedank ze voor hun klantentrouw. Het ontvangen van zo’n persoonlijk bericht zet jou weer even in het vizier, het wordt gewaardeerd en misschien levert het wel een nieuwe opdracht op!

TIP #29. Maak een lijst van 10 potentials

Bekijk hun website en neem contact met ze op om kennis te maken!

TIP#30. Maar, wat ná de lockdown? Voorbereiding is het halve werk

Focus op je strategie, werk een plan uit voor als het zover is: welke campagnes ga ik dan lanceren? Op welke kanalen? Wat gaat mijn boodschap zijn? Geen idee hoe je dat aanpakt en focus jij je liever op je core business als ambitieuze ondernemer? Dan helpen wij je graag verder hierbij.

Onthoud: de sterke bedrijven komen hier sterker uit. Want één ding is zeker, deze verschrikkelijke tijd gaat ook weer voorbij.

Kan jij deze 30 day business challenge volledig afvinken?

Klaar voor de 30 day business challange?